Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Chattråden

+17
Hellfire
Taxen
Lila
Thobbs
Antiquus
Elvis
pangpang
Crocky
Korsfäst
sienna
Ladybird
ulliso
Messalina
Aristo
luden präst
Nandez
Pingvin
21 posters

Sida 25 av 40 Föregående  1 ... 14 ... 24, 25, 26 ... 32 ... 40  Nästa

Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 19.02.18 21:49

Jomenvisst


Senast ändrad av Elvis den 23.02.18 7:11, ändrad totalt 1 gång
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av pangpang 20.02.18 11:19

Pingvin skrev:Är det någon som hänger med i det här senaste feministiska inbördeskriget? Snurrig Jag vill så gärna förstå, men när jag läser debattinläggen så är jag hjälplöst förlorad efter första meningen.

Det enda jag är säker på (som cis-man och därmed åtminstone ljummet tv-sportintresserad) är att jag tycker att människor med naturligt och väsentligt högre testosteronhalt än genomsnittsintervallet i den grupp av människor de anser sig tillhöra INTE ska få tävla i samma grupp.

Men det är antagligen en bisak i kampen för, mja, jag vet inte vad.

Att säga att jag hänger med är verkligen att ta i, men här kommer en liten sammanfattning, så som jag uppfattat det.
Det handlar om att feminister eventuellt inte respekterar transpersoner.

Bakgrunden ligger i att vissa feministiska skribenter menar att transrörelsen förflyttar det biologiska könet från könsorganen till hjärnan, och därmed medverkar till de snäva könsroller som andra vågens feminister kämpade för att slippa ifrån.

Nyckelbegrepp i urval:
TERF (Trans Exclusive Radical Feminist)
AMAB (Assigned Male At Birth) - alltså person med manligt kodade könsorgan. Motsv. AFAB.

"Systerskap" är ett TERF-begrepp eftersom det utesluter icke-binära.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 20.02.18 11:32

Ganska nördigt får man väl ändå säga.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 20.02.18 16:02

Crocky skrev:Ganska nördigt får man väl ändå säga.

Det håller jag med om.

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 20.02.18 16:20

Feminism och transgenderprat krockar med varandra" Könet är en social konstruktion. :yes:
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Pingvin 20.02.18 22:02

Och en till sak: varje gång jag hälsar på syrran och hennes ungar så upprepar sig samma mönster. Kul när man kommer dit, det är liv och rörelse, höga rop och stoj, men ganska snart börjar jag längta tillbaka hem till lugn och ro. Det går någon dag, jag är stundtals nära desperation för att komma undan larmet - ibland får man helt enkelt låtsas sova eller låsa in sig på toaletten -  barnens konstanta pockande på uppmärksamhet från (förstås) i första hand syrran, men om det inte går så från mig (eller i tredje hand från deras morfar som också var med), det är leksaker som ska demonstreras, spel som ska spelas, ungarna ska helst lyftas upp i fötterna (en klassiker), sen ska de jaga eller bli jagade av deras franska bulldog - SAMTIDIGT SOM VI SPELAR PINGIS!!!!!111111 Däckad

(insikten om att det är så här småbarns- och barnföräldrar, i synnerhet ensamstående mammor, måste ha det ungefär hela tiden finns där i ytterkanten av medvetandet, men det är en så jobbig tanke att jag väljer att inte tänka den)

Men, ändå. Det går ytterligare någon dag, man börjar acklimatisera sig till ljudnivån, den sjunker liksom till ett slags bakgrundsbrus. Samspelet når någon slags balans, man landar någonstans i att ”tja, det här klarar jag faktiskt av, det vore skönt med ett break men kommer det inte så överlever jag ändå”. Men kanske lurar jag mig själv, jag vet ju att det kommer ett break, och kanske är det det som får mig att hålla ut.

Ja hursomhelst, sen är det dags att åka hem. Hejdå små barn, inombords lite snyft men också lättnad över att återföras till friheten, att bli herre över sin egen tid igen. Väl hemma känns det jätteskönt, en enda lång utandning som varar i flera timmar...
.. men sen. Då blir det plötsligt lite väl tyst, och snart önskar man att några barn kunde vara här och stoja och väsnas. Vad?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Pingvin 20.02.18 22:08

pangpang skrev:

Att säga att jag hänger med är verkligen att ta i, men här kommer en liten sammanfattning, så som jag uppfattat det.
Det handlar om att feminister eventuellt inte respekterar transpersoner.

Bakgrunden ligger i att vissa feministiska skribenter menar att transrörelsen förflyttar det biologiska könet från könsorganen till hjärnan, och därmed medverkar till de snäva könsroller som andra vågens feminister kämpade för att slippa ifrån.

Nyckelbegrepp i urval:
TERF (Trans Exclusive Radical Feminist)
AMAB (Assigned Male At Birth) - alltså person med manligt kodade könsorgan. Motsv. AFAB.

"Systerskap" är ett TERF-begrepp eftersom det utesluter icke-binära.

tack för försöket, i flyktiga stunder känns det som att jag litegrann anar vad de siktar på Studera

men jag gör nog bäst i att låtsas förstå, och gå vidare i livet :o
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Pingvin 21.02.18 13:36

2 - 0 till Tyskland i kvartsfinalen efter två perioder. Vad?

Vad?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 21.02.18 15:47

Pingvin skrev:2 - 0 till Tyskland i kvartsfinalen efter två perioder. Vad?

Vad?

Tråkigt att Sverige förlorade.

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 21.02.18 15:49

Pingvin skrev:Och en till sak: varje gång jag hälsar på syrran och hennes ungar så upprepar sig samma mönster. Kul när man kommer dit, det är liv och rörelse, höga rop och stoj, men ganska snart börjar jag längta tillbaka hem till lugn och ro. Det går någon dag, jag är stundtals nära desperation för att komma undan larmet - ibland får man helt enkelt låtsas sova eller låsa in sig på toaletten -  barnens konstanta pockande på uppmärksamhet från (förstås) i första hand syrran, men om det inte går så från mig (eller i tredje hand från deras morfar som också var med), det är leksaker som ska demonstreras, spel som ska spelas, ungarna ska helst lyftas upp i fötterna (en klassiker), sen ska de jaga eller bli jagade av deras franska bulldog - SAMTIDIGT SOM VI SPELAR PINGIS!!!!!111111 Däckad

(insikten om att det är så här småbarns- och barnföräldrar, i synnerhet ensamstående mammor, måste ha det ungefär hela tiden finns där i ytterkanten av medvetandet, men det är en så jobbig tanke att jag väljer att inte tänka den)



Men, ändå. Det går ytterligare någon dag, man börjar acklimatisera sig till ljudnivån, den sjunker liksom till ett slags bakgrundsbrus. Samspelet når någon slags balans, man landar någonstans i att ”tja, det här klarar jag faktiskt av, det vore skönt med ett break men kommer det inte så överlever jag ändå”. Men kanske lurar jag mig själv, jag vet ju att det kommer ett break, och kanske är det det som får mig att hålla ut.

Ja hursomhelst, sen är det dags att åka hem. Hejdå små barn, inombords lite snyft men också lättnad över att återföras till friheten, att bli herre över sin egen tid igen. Väl hemma känns det jätteskönt, en enda lång utandning som varar i flera timmar...
.. men sen. Då blir det plötsligt lite väl tyst, och snart önskar man att några barn kunde vara här och stoja och väsnas. Vad?


Känner igen mig i detta.

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 21.02.18 15:50

I dag har det varit fantastiskt vackert väder.

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 21.02.18 23:52

Pingvin skrev:Och en till sak: varje gång jag hälsar på syrran och hennes ungar så upprepar sig samma mönster. Kul när man kommer dit, det är liv och rörelse, höga rop och stoj, men ganska snart börjar jag längta tillbaka hem till lugn och ro. Det går någon dag, jag är stundtals nära desperation för att komma undan larmet - ibland får man helt enkelt låtsas sova eller låsa in sig på toaletten -  barnens konstanta pockande på uppmärksamhet från (förstås) i första hand syrran, men om det inte går så från mig (eller i tredje hand från deras morfar som också var med), det är leksaker som ska demonstreras, spel som ska spelas, ungarna ska helst lyftas upp i fötterna (en klassiker), sen ska de jaga eller bli jagade av deras franska bulldog - SAMTIDIGT SOM VI SPELAR PINGIS!!!!!111111 Däckad

(insikten om att det är så här småbarns- och barnföräldrar, i synnerhet ensamstående mammor, måste ha det ungefär hela tiden finns där i ytterkanten av medvetandet, men det är en så jobbig tanke att jag väljer att inte tänka den)

Men, ändå. Det går ytterligare någon dag, man börjar acklimatisera sig till ljudnivån, den sjunker liksom till ett slags bakgrundsbrus. Samspelet når någon slags balans, man landar någonstans i att ”tja, det här klarar jag faktiskt av, det vore skönt med ett break men kommer det inte så överlever jag ändå”. Men kanske lurar jag mig själv, jag vet ju att det kommer ett break, och kanske är det det som får mig att hålla ut.

Ja hursomhelst, sen är det dags att åka hem. Hejdå små barn, inombords lite snyft men också lättnad över att återföras till friheten, att bli herre över sin egen tid igen. Väl hemma känns det jätteskönt, en enda lång utandning som varar i flera timmar...
.. men sen. Då blir det plötsligt lite väl tyst, och snart önskar man att några barn kunde vara här och stoja och väsnas. Vad?
TröttLoveLedsen
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 22.02.18 5:35

Hej Teka! Är det bättre med ögat nu?
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 22.02.18 6:31

Jag ska få kaffe nu..!! Kaffe :D
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 22.02.18 6:33

Nandez skrev:

Tråkigt att Sverige förlorade.
Men det kan vara nyttigt också..!! :yes:
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 22.02.18 6:38

Jag tycker om kvinnor som i sin tur tycker om bindor..!! :yes:
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 22.02.18 10:51

Ladybird skrev:Hej Teka! Är det bättre med ögat nu?
Det går inte sönder hela tiden längre men det är lite jobbigt att läsa med ärret. Som sagt, mors dag förväntar jag mig bli episk efter det här..!
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 22.02.18 15:00

Det är härligt att dagarna blir längre

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 22.02.18 15:05

Snart är mars här

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 22.02.18 15:13

Teka skrev:
Det går inte sönder hela tiden längre men det är lite jobbigt att läsa med ärret. Som sagt, mors dag förväntar jag mig bli episk efter det här..!
:D Om inte så är det bara att påminna. Eller bara peka lite menande.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 22.02.18 18:04

Pingvin skrev:

tack för försöket, i flyktiga stunder känns det som att jag litegrann anar vad de siktar på Studera

men jag gör nog bäst i att låtsas förstå, och gå vidare i livet :o
Inte för att jag engagerat mig i detta heller, men det var ett inslag som verkade relatera till detta i Studio Ett idag. Du kan säkert hitta det på SR:s hemsida.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 23.02.18 4:23

*bjussar alla på lite blandade snittar* Bugar
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 23.02.18 7:18

Att tvaga varandra i gumpen, det är så oerhört viktigt tror jag. :yes:
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Nandez 23.02.18 11:38

Hyfsat fint väder i dag.

Nandez

Antal inlägg : 2320
Join date : 17-11-20

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 24.02.18 6:09

Pungar och bindor hörrni..!! :yes: Det är ju det som hör framtiden till..!! Här
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 25 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 25 av 40 Föregående  1 ... 14 ... 24, 25, 26 ... 32 ... 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet