Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bombexplosionen i Oslo

+29
Messalina
wcus
soliton2
ulliso
anneli
Missan
Snedsteg
Taxen
Teka
gaffla
Odalbonden
Aspe
hosni
ladywolf
WAR
Lengens
pangpang
Rampage76
Jug
Ron Obvious
Crocky
gud
luden präst
Pingvin
Reverend Raw
Originalet
löken
Antiquus
Ladybird
33 posters

Sida 6 av 20 Föregående  1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20  Nästa

Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Originalet 24.07.11 14:20

1. Märket "marxist hunter" är INTE photoshoppat

2. Amy Winehouse död? Ja det var en verklig chock. Det kunde ju ingen ha förutspått, eller? (ironi)
Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Amy-winehouse-clothing-line

3. Att A.B.B. ser slimig ut eller inte hör egentligen varken hit eller dit. Han var en enstöring... och lider antagligen av schizofreni och/eller storhetsvansinne.

4. Han vill bara "få förklara" ... för att få sprida sin sjuka propaganda.

5. Fan vad jag är glad att SD gjorde fetbort sig på twitter.

6. Grät senast i morse för det här hemska som drabbat vårt grannland.

Originalet

Antal inlägg : 209
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av pangpang 24.07.11 14:23

Teka skrev:
Är det där påklistrat eller på-photoshoppat?

Jag vill inte se hans studiobilder, läsa hans manifest eller höra hans förklaringar. Jag önskar att polisförhören kunde sträcka sig till "erkänner du" och "var du ensam" och att han utan något "varför?" blev inkastad till sin cell igen utan någon kontakt med omvärlden. Att få bilder, manifest spridna och få prata om sin anledning är precis vad han är ute efter och jag vill inte ge honom den tillfredställelsen. Så äckligt hur nöjd han måste vara med det! Men samtidigt så lever vi ju i ett informationssamhälle och jag tycker att befolkningen har rätt att få veta mycket om det hemska dådet. Man kan ju inte strypa information för att straffa honom. Det är klart att vi tittar och läser.

Jag tror att det är ett riktigt märke, alltså påklistrat på hans krigs-kroppsstrumpa innan fotograferingen.

I övrigt känner jag som du (alltså att man inte vill göra honom till viljes i det att medverka till att sprida hans texter och bilder).

Dock var ju hans syfte att sprida idéerna att få till stånd en väpnad kamp, men jag tror snarare att hans manifest får motsatt verkan. Särskilt kanske när man ser hur hans meningsfränder i nationaldemokraterna och liknande rörelser vrider sig runt all vett och sans för att få det till något slags sanning att det öppna samhället ligger bakom skottdåden eftersom de ju aldrig ägt rum om Norge inte hade haft en demokratisk regering -- Rolling Eyes
Man läser och förundras över hur oerhört skruvade tankar som överhuvudtaget kan existera. Det finns liksom inga ord som räcker till.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 14:25

ladywolf skrev:För att återgå till polisutryckningen förstår jag mer än väl att man som polis inte handlöst kastar sig (ev. simmandes) in i en väpnad konflikt där du inte vet hur många som är beväpnade. Med en annan gärningsman kunde det t.o.m. eskalerat situationen med bomber o.dyl.
Jag tycker allt hänger på vilken information polisen hade. Om de hade fått uppgifter om att en man (eller flera män) gick runt och avrättade försvarslösa ungdomar så finns det inga ursäkter. Då ska poliser, vilka som helst, ta sig dit. Det duger inte att vänta i 35 minuter på specialstyrkor.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 14:29

Originalet skrev:
5. Fan vad jag är glad att SD gjorde fetbort sig på twitter.
Jag försökte hitta det där, men jag är helt hopplös när det gäller Twitter och facebook osv. Hjälp? Nyfiken
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 24.07.11 14:31

Tidskriften Expos chefsredaktör Daniel Poohl är intressant och orädd. Han är i princip den enda jag hittills hört göra en tydlig koppling mellan Fremskrittspartiets och mördarens idéer. Nu uttalade sig Fremskrittspartiets ledare. Hon tyckte att NRK skulle hålla sig för goda för att låta såna åsikter komma till tals, och hävdade att partiet tvärtom är ännu ett av hans oskyldiga offer.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 24.07.11 15:15

Pingvin skrev:Jag tycker allt hänger på vilken information polisen hade. Om de hade fått uppgifter om att en man (eller flera män) gick runt och avrättade försvarslösa ungdomar så finns det inga ursäkter. Då ska poliser, vilka som helst, ta sig dit. Det duger inte att vänta i 35 minuter på specialstyrkor.

Även om du fått information om att det troligtvis är samma person som en timme tidigare lyckats spränga sönder regeringsbyggnaden. Tänk om han apterat ön innan han börjde skjuta. Tänk om tillskyndande poliser innebär att ännu en kraftig bomb smäller av och dödar precis alla på platsen? Jag förstår att folk är förbannade och tycker att han borde stoppats efter typ 10 minuter, men jag tror inte att man där och då kunde agerat mycket snabbare än man gjorde.
Eller, i efterhand vet vi ju att man kunnat det, men inte i det läge som var.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 15:38

ladywolf skrev:

Även om du fått information om att det troligtvis är samma person som en timme tidigare lyckats spränga sönder regeringsbyggnaden. Tänk om han apterat ön innan han börjde skjuta. Tänk om tillskyndande poliser innebär att ännu en kraftig bomb smäller av och dödar precis alla på platsen? Jag förstår att folk är förbannade och tycker att han borde stoppats efter typ 10 minuter, men jag tror inte att man där och då kunde agerat mycket snabbare än man gjorde.
Eller, i efterhand vet vi ju att man kunnat det, men inte i det läge som var.
Var man rädd för det så borde väl inte polisen stormat ön 35 minuter senare heller?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 15:40

Nu säger de på presskonferensen att han visst hade ammunition kvar, om jag förstod polisen rätt.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 24.07.11 15:40

På presskonferens hävdar nu polisen att mördaren fortfarande var i besittning av ammunition när han blev gripen.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 15:44

Tydligen fanns det en polis på Utöya. Vart han har tagit vägen verkade de inte veta? Brydd (jag suger på norska)


Senast ändrad av Pingvin den 24.07.11 15:49, ändrad totalt 1 gång
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 24.07.11 15:44

pangpang skrev:

Jag tror att det är ett riktigt märke, alltså påklistrat på hans krigs-kroppsstrumpa innan fotograferingen.

I övrigt känner jag som du (alltså att man inte vill göra honom till viljes i det att medverka till att sprida hans texter och bilder).

Dock var ju hans syfte att sprida idéerna att få till stånd en väpnad kamp, men jag tror snarare att hans manifest får motsatt verkan. Särskilt kanske när man ser hur hans meningsfränder i nationaldemokraterna och liknande rörelser vrider sig runt all vett och sans för att få det till något slags sanning att det öppna samhället ligger bakom skottdåden eftersom de ju aldrig ägt rum om Norge inte hade haft en demokratisk regering -- Rolling Eyes
Man läser och förundras över hur oerhört skruvade tankar som överhuvudtaget kan existera. Det finns liksom inga ord som räcker till.
Jag håller med både Teka och dig. OK, nu sprids hans idéer, precis som han ville. Men eftersom dessa skruvade idéer ligger bakom varför han gjort det han gjort, kan man naturligtvis inte förtiga dem. Och jag tror ju inte han kommer att få den reaktion på dem som han väntade sig.

En annan viktig följd av att sprida hans manifest är att den typ av retorik som bedrivs i rasistiska och nationalistiska kretsar, förhoppningsvis blir ännu mindre rumsren. Man kommer att kunna koppla den till de här dåden.


Senast ändrad av Aspe den 24.07.11 15:47, ändrad totalt 1 gång
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 24.07.11 15:46

Ingen vidare utredning om responstiden kommer att göras.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 15:47

Ladybird skrev:På presskonferens hävdar nu polisen att mördaren fortfarande var i besittning av ammunition när han blev gripen.
Med andra ord gav han inte upp bara för att ammunitionen var slut..
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 24.07.11 15:49

Pingvin skrev:Med andra ord gav inte upp bara för att ammunitionen var slut..

Nä, han tänkte väl antagligen "Jippie, dags för propagandafasen."
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 24.07.11 15:52

Regel nummer ett om du vill få folk att gilla det du gör borde vara att inte ge sig på barn. Jag tror inte att risken är överhängande att han får många fans.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 24.07.11 15:54

Ladybird skrev:

Nä, han tänkte väl antagligen "Jippie, dags för propagandafasen."
Vad förvånad han kommer att bli!
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 24.07.11 15:55

Meh, varför lämnar de presskonferensen för att prata om presskonferensen när den fortfarande pågår. Sur
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 24.07.11 15:56

Ladybird skrev:Tidskriften Expos chefsredaktör Daniel Poohl är intressant och orädd. Han är i princip den enda jag hittills hört göra en tydlig koppling mellan Fremskrittspartiets och mördarens idéer. Nu uttalade sig Fremskrittspartiets ledare. Hon tyckte att NRK skulle hålla sig för goda för att låta såna åsikter komma till tals, och hävdade att partiet tvärtom är ännu ett av hans oskyldiga offer.

Pool är orädd och mycket klok i största allmänhet och han har sagt och skrivit mycket vettigt i samband med terrordåden.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 24.07.11 16:00

ladywolf skrev:Regel nummer ett om du vill få folk att gilla det du gör borde vara att inte ge sig på barn. Jag tror inte att risken är överhängande att han får många fans.

Att han gav sig på och dödade individer ur den egna rasen verkar vara större anledning till avståndstagande för vissa högerextremister, om man ska tro analytiker.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 37

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Originalet 24.07.11 16:29

Pingvin skrev:
Jag försökte hitta det där, men jag är helt hopplös när det gäller Twitter och facebook osv. Hjälp? Nyfiken
Läst det i olika tidningar men här är en som citerar lite:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2507610/sd-gjorde-bort-sig-pa-twitter-om-terrorspekulationer

Tja, det var väl inte SD i grupp som gjorde bort sig utan ett par högt stående SD:are. JÅ verkar ha fattat galoppen rätt snabbt och fått hejd på de sina.

Såhär såg det ut på den gamla sidan jag har öppen:
Kent Ekeroth mfl saxat från Expressen skrev:Bara ett par timmar efter explosionen i Oslo twittrade riksdagsledamoten Kent Ekeroth om det som hänt.
- Någon som vågar sig på en gissning vem som ligger bakom bomberna i Norge? skrev han.
Och en stund senare:
- Nej, jag kommer inte kalla er islamofober.

Ungefär samtidigt konstaterade partiledaren Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund på twitter:
- Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas!
Det fick partiledaren Jimmie Åkesson att snabbt agera och öppet läxa upp sina partikamrater. Åkesson konstaterade på twitter:
- Våra tankar går till vårt broderfolk i väst. Låt oss inte spekulera i eventuella gärningsmän förrän vi har alla fakta.


Expressen talade i går kväll med Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Han hävdade då att han feltolkats och att han i själva verket bara menade att det är fel att spekulera i vem som gjort vad.
- Jag kan inte förstå hur man tror att jag menade något annat, säger han.
Men på twitter orsakade Sverigedemokraternas kommentarer i går kväll stor ilska.
Moderate riksdagsledamoten Tomas Tobé skrev till exempel direkt till Kent Ekeroth:
- Sluta var så ofräsch direkt in på en enorm tragedi. Please.
Det är inte första gången partiets företrädare hamnar i blåsväder efter kommentarer på twitter. När självmordsbombaren i Stockholm slog till i december förra året skrev Jimmie Åkessons egen sekreterare Alexandra Brunell:
- Är det nu man får säga "vad var det vi sade?" Äntligen.

Riksdagsledamoten William Petzäll skrev senare samma kväll:
- Jag hatar att säga det, men vad var det vi sade?
Jimmie Åkesson ville i går kväll inte kommentera partikamraternas agerande.

Originalet

Antal inlägg : 209
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Odalbonden 24.07.11 16:40

Undrar när SDs ledning börjar förstå att Kent Ekeroth är en allvarlig börda för dem? Idioten gör ju bort sig gång på gång. Vore jag Jimmie (usch) skulle jag sparka karlfan längre bort än ögat når.
Odalbonden
Odalbonden

Antal inlägg : 77
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Odalbonden 24.07.11 16:51

Kent Ekeroth tänker till på twitter:

ingen förtjänar att utsättas för våld oavsett vad. Personligen tycker jag inte mördaren förtjänar att leva
Odalbonden
Odalbonden

Antal inlägg : 77
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av pangpang 24.07.11 17:13

Odalbonden skrev:Kent Ekeroth tänker till på twitter:

ingen förtjänar att utsättas för våld oavsett vad. Personligen tycker jag inte mördaren förtjänar att leva

Ehm. Personligen skulle jag (om jag vore Jimmie) inte tycka att Kent Ekeroth förtjänar att ha tillgång till Twitter Besvärad
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 24.07.11 17:31

Odalbonden skrev:Kent Ekeroth tänker till på twitter:

ingen förtjänar att utsättas för våld oavsett vad. Personligen tycker jag inte mördaren förtjänar att leva

Härligt logisk konsekvens Applåder
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 24.07.11 17:44

Pingvin skrev:Tydligen fanns det en polis på Utöya. Vart han har tagit vägen verkade de inte veta? Brydd (jag suger på norska)

Han är en av de som dödades av gärningsmannen. Han var inhyrd privat som ordningsvakt och hade varit det i flera år. Han var obeväpnad och saknade skyddsutrustning.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 6 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 20 Föregående  1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet