Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Chattråden

+14
Elvis
pangpang
sienna
Pingvin
Hekate
löken
ulliso
dunet
luden präst
Ladybird
Teka
Crocky
Messalina
Aristo
18 posters

Sida 12 av 40 Föregående  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 26 ... 40  Nästa

Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Aristo 12.07.17 20:24

Man har hört att det ska vara bostadsbrist i sthlm och att det är i princip omöjligt att få tag i boende. Som en kompis till mig som länge velat bo i sthlm och stått i bostadskö i många år.
När jag och F pratade om det där nyligen så menade han att kompisen kan väl bo en bit utanför i nån förort. Jag menade att det är väl lika där när det gäller svårigheter att få bostad. Men jag blev osäker. Har inte riktigt tänkt på vart egentligen det där omtalade bostadsbristen gäller.
Hur ligger det till egentligen? Är det innanför slussarna( vad menas med slussarna egentligen? :o ) som det är bostadsbrist eller gäller det även i typ Södertälje?
Jag är verkligen inte insatt som ni märker. :o Förklara!

Aristo

Antal inlägg : 1044
Join date : 15-07-30

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 13.07.17 6:39

Aristo skrev:Man har hört att det ska vara bostadsbrist i sthlm och att det är i princip omöjligt att få tag i boende. Som en kompis till mig som länge velat bo i sthlm och stått i bostadskö i många år.
När jag och F pratade om det där nyligen så menade han att kompisen kan väl bo en bit utanför i nån förort. Jag menade att det är väl lika där när det gäller svårigheter att få bostad. Men jag blev osäker. Har inte riktigt tänkt på vart egentligen det där omtalade bostadsbristen gäller.
Hur ligger det till egentligen? Är det innanför slussarna( vad menas med slussarna egentligen? :o ) som det är bostadsbrist eller gäller det även i typ Södertälje?
Jag är verkligen inte insatt som ni märker. :o Förklara!

Oj, finns mycket att säga om detta. Här är i alla fall en liten start.

Först av allt, det vanliga uttrycket är "inom tullarna", alltså Norrtull, Roslagstull, Skanstull osv: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tullar

Och ja, inom detta område är det extremt svårt att få förstahandskontrakt den legala vägen. Bostadsförmedlingen kan man nog bara glömma om man prompt vill bo där. Andrahandskontrakt, svart förmedling och privata kontakter är nog de sätt som är vanligast för att få bo i hyresrätt inom tullarna.

Sen finns det då "förorten", ett väldigt missbrukat uttryck. Skriver lite mer om det om en stund.


Senast ändrad av Ladybird den 13.07.17 7:05, ändrad totalt 1 gång
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Messalina 13.07.17 6:42

Jag tänker på vad F safe om förorter: Vissa områden/förorter är ju mer populära än andra och därmed lika svårt att hitta bostäder i. Det är mycket bostadsrätter också och priserna är skyhöga. Sen blir det restiden till jobbet. Jag bor i Solna och jobbar i Nacka. Det tar ca 50 min att åka kommunalt dit. Det kan ta 50 min med bil också beroende på köer och rusningstrafik.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 13.07.17 6:52

Så, förorten. Jag brukar dela in i olika sorters förorter.

Närförorten: De ligger närmast stan och är också ofta väldigt attraktiva. Vissa är väldigt nedgångna, och det kan vara en hel del missbruk där. Men vissa har rustats upp på senare tid och blivit väldigt "inne" att bo i. Med det sagt, jag känner faktiskt folk som fått förstahandskontrakt här, efter ca 10 år i bostadskö. Men som sagt, kvaliteten på lägenheterna kan vara väldigt diskutabel.

Sen har vi förstås problemområdena, de där som åsyftas med en fnysning från stroppar som inte kan föreställa sig att bo utanför tullarna. Där är det nog inte så svårt att få bostad. Men helt ärligt, enda orsaken till att frivilligt söka sig dit skulle nog vara om man har en stor umgängeskrets där.

Och så, guldkornen. Det finns förorter, ofta mindre, som är lite bortglömda. Det kan vara en bit utanför stan, kanske lite gles kollektivtrafik och de kanske inte har så många hyreshus. Men ofta välskötta och trevliga. Det är här man kan ha lite sinkadus och få en bostad hyfsat snabbt. Jag bor i en sån förort och fick min lägenhet inom tre månader. Fast inte via bostadsförmedlingen. Jag ringde runt till en mängd bostadsföretag och fick till slut napp.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 13.07.17 7:43

I och med att priserna har blivit högre och högre (både hyror på hyresrätter och priserna på egenägda boenden) i närförorten och det har blivit "inne" att bo där så har efterfrågan på billigare boenden flyttat längre och längre bort från innerstan till de förorter/andra kommuner som ligger lite längre ut. Jag hörde för något år sedan att om man ville få tag i en hyresrätt hyfsat snabbt söder om stan så var det Botkyrka som som gällde, där var det inte lika lång kötid.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 13.07.17 7:48

Sen har vi såna som jag, som känner att vi inte har råd att köpa något i Stockholms län utan letar oss till omkringliggande länen där det ändå finns bra pendlingsmöjligheter. När jag flyttade till min lilla by var det en ganska liten ström inflyttande från södra Stockholmsområdet. De flesta flyttade till min stad eller den lite "finare" grannbyn. Det var ingen större efterfrågan på lägenheter i min by, jag var den enda som tittade på min lägenhet och efter andra visningen (där ingen kom) sa mäklaren när hon pratade med mig och jag la mitt bud att "jag plockar bort lägenheten från hemsidan så att ingen lägger motbud". Chock Skulle inte hända i Stockholm och skulle inte hända i min by idag. Grannbyn är nästan i samma prisklass som vissa förorter i Stockholm idag och fler och fler från södra Stockholm hittar till min by. Det är budgivning och lägenheterna i min förening går upp mot 30-50% utifrån utgångspris innan de säljs. Min lägenhet har ökat närmare 60% i värde sen jag köpte den. Eftersom stockholmare inte har råd att köpa något i Stockholm utan letar sig ut till grannlänen som har bra pendlingsmöjligheter till Stockholm
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 13.07.17 9:51

Jag bor ju i Traneberg..!! :-D
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 13.07.17 18:28

Jag tycker om både bindor och bidéer..!! :yes:
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Aristo 14.07.17 5:19

Tack så hemskt mycket för utförliga och intressanta svar. Applåder
Ladybird, orkar du ge exempel på de olika kategorierna av förorter? Nyfiken

Aristo

Antal inlägg : 1044
Join date : 15-07-30

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 14.07.17 5:59

Aristo skrev:Tack så hemskt mycket för utförliga och intressanta svar. Applåder
Ladybird, orkar du ge exempel på de olika kategorierna av förorter? Nyfiken
Mina kategorier av förorter är de här:
De som håller på att smälta ihop med innerstaden, ligger precis utanför tullarna i Stockholms kommun (Bromma, Enskede, Liljeholmen, Hägersten)
Närförorter, de stadsdelar som fortfarande ligger i Stockholms kommun men inte i direkt anslutning till innerstan (Rinkeby, Tensta, Vällingby, Hässelby, Spånga, Fruängen, Skärholmen, Bagarmossen - i stort sett tunnelbanestationerna)
Förorter är de kranskommuner som ligger precis utanför Stockholms kommun (Solna, Sundbyberg, Nacka, Lidingö, Huddinge, Ekerö) och de är också väldigt populära att bo i och därför dyra och svåra att få boende i.
Sen kommer ytterförorterna, de kommuner som ligger bortanför förorterna (Täby, Botkyrka, Järfälla, Upplands Väsby) dit folk söker sig mer och mer för att förorterna har blivit dyrare
Därefter kommer Sigtuna, Bålsta, Nynäshamn som ligger långt ut och som folk också har börjat söka sig ut till, eftersom allt som ligger närmare har blivit för dyrt.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 14.07.17 6:06

För övrigt såg jag en hipp ung man på tåget i morse som hade såna här på sig Vad? https://product-images.barneys.com/is/image/Barneys/504858966_1_ShoeSide?$pdp_flexH$

Han stod och snackade med en (förmodligen) lika hipp ung tjej på tåget och jag förstod att han var precis hemkommen från att ha jobbat i London ett längre tag, så jag förstod att de där ytterst fula tofflorna förmodligen var the shit i London. För mig såg det mest ut som om han hade glömt att ta av sig tofflorna innan han gick hemifrån.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 14.07.17 6:17

sienna skrev:
Mina kategorier av förorter är de här:
De som håller på att smälta ihop med innerstaden, ligger precis utanför tullarna i Stockholms kommun (Bromma, Enskede, Liljeholmen, Hägersten)
Närförorter, de stadsdelar som fortfarande ligger i Stockholms kommun men inte i direkt anslutning till innerstan (Rinkeby, Tensta, Vällingby, Hässelby, Spånga, Fruängen, Skärholmen, Bagarmossen - i stort sett tunnelbanestationerna)
Förorter är de kranskommuner som ligger precis utanför Stockholms kommun (Solna, Sundbyberg, Nacka, Lidingö, Huddinge, Ekerö) och de är också väldigt populära att bo i och därför dyra och svåra att få boende i.
Sen kommer ytterförorterna, de kommuner som ligger bortanför förorterna (Täby, Botkyrka, Järfälla, Upplands Väsby) dit folk söker sig mer och mer för att förorterna har blivit dyrare

Nääääääeeeee..!! Inte är väl det där närförorter inte..!! Gladnej
Därefter kommer Sigtuna, Bålsta, Nynäshamn som ligger långt ut och som folk också har börjat söka sig ut till, eftersom allt som ligger närmare har blivit för dyrt.
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 14.07.17 13:57

Nu har jag varit på upprumpning i SALK-hallen..!! Lovesmil
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av ulliso 14.07.17 19:05

sienna skrev:Sen har vi såna som jag, som känner att vi inte har råd att köpa något i Stockholms län utan letar oss till omkringliggande länen där det ändå finns bra pendlingsmöjligheter. När jag flyttade till min lilla by var det en ganska liten ström inflyttande från södra Stockholmsområdet. De flesta flyttade till min stad eller den lite "finare" grannbyn. Det var ingen större efterfrågan på lägenheter i min by, jag var den enda som tittade på min lägenhet och efter andra visningen (där ingen kom) sa mäklaren när hon pratade med mig och jag la mitt bud att "jag plockar bort lägenheten från hemsidan så att ingen lägger motbud". Chock Skulle inte hända i Stockholm och skulle inte hända i min by idag. Grannbyn är nästan i samma prisklass som vissa förorter i Stockholm idag och fler och fler från södra Stockholm hittar till min by. Det är budgivning och lägenheterna i min förening går upp mot 30-50% utifrån utgångspris innan de säljs. Min lägenhet har ökat närmare 60% i värde sen jag köpte den. Eftersom stockholmare inte har råd att köpa något i Stockholm utan letar sig ut till grannlänen som har bra pendlingsmöjligheter till Stockholm
Hur lång tid tar det för dig att komma till jobbet?
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av pangpang 14.07.17 20:27

sienna skrev:För övrigt såg jag en hipp ung man på tåget i morse som hade såna här på sig Vad? https://product-images.barneys.com/is/image/Barneys/504858966_1_ShoeSide?$pdp_flexH$

Han stod och snackade med en (förmodligen) lika hipp ung tjej på tåget och jag förstod att han var precis hemkommen från att ha jobbat i London ett längre tag, så jag förstod att de där ytterst fula tofflorna förmodligen var the shit i London. För mig såg det mest ut som om han hade glömt att ta av sig tofflorna innan han gick hemifrån.

Var det korp? Nyfiken

EDIT: Innan jag klickade på din länk kände jag att jag var beredd att se något fult men något SÅ fult var jag inte beredd på Gladnej
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av löken 14.07.17 20:35

Det är väl svårt att få bostad i hela Sverige nu? Speciellt på lite större orter där det är bra arbetsmarknad?
löken
löken

Antal inlägg : 1353
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 14.07.17 21:04

Aristo skrev:Tack så hemskt mycket för utförliga och intressanta svar. Applåder
Ladybird, orkar du ge exempel på de olika kategorierna av förorter? Nyfiken
Lite för trött nu. Återkommer med svar imorrn. Men det kommer delvis att tangera siennas svar.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 14.07.17 21:06

Alltså, tofflorna Vad? oj, vad jag inte hänger med längre.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.07.17 9:34

ulliso skrev:
Hur lång tid tar det för dig att komma till jobbet?
Runt en timme, dörr till dörr. Inte värre pendlingstid än för många som bor i Stockholms län och jobbar där.
Om allt flyter på som det ska så tar tåget 40 minuter från min station till Stockholm C, sen jobbar jag väldigt nära så det tar inte många minuter att gå till jobbet därifrån. Bilen till tåget tar 5-7 minuter beroende på om det är kö (2-3 bilar före mig) och hur tung min högerfot är. :-D
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.07.17 9:35

pangpang skrev:

Var det korp? Nyfiken

EDIT: Innan jag klickade på din länk kände jag att jag var beredd att se något fult men något SÅ fult var jag inte beredd på Gladnej
Fnissa Jag tänkte faktiskt på honom när jag googlade på tofflan och fick upp en 800-euros Guccitoffla som såg för überjävlig ut. Men nä, den här killen var i yngre 20-årsåldern och Korp är väl åtminstone i mitten av 30-talet gissar jag.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 15.07.17 12:16

löken skrev:Det är väl svårt att få bostad i hela Sverige nu? Speciellt på lite större orter där det är bra arbetsmarknad?

Både ja och nej va..?? :yes: Gladnej Tror det är lätt i Norrlands inland.
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 15.07.17 12:18

Nu har jag varit på toaletten och bajsat..!! :D Det var så där härligt som det bara kan vara ibland..!! Bultar
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.07.17 14:29

Jag och brorson ska kryssa till Tallinn på min semester. Woot
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.07.17 14:31

Båda hans föräldrar har fått nya jobb under våren så de jobbar hela sommaren med undantag för några kortare utflykter. Därför ser jag det som min plikt som världens bästa faster (och gudmor) att se till att den stackars pojken inte behöver vara hemma hela sommarlovet. Så han följer med mig upp till landet i 5 dar när jag åker dit, sen åker vi hem igen och sen blir det en kryssning. Lycklig
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av pangpang 15.07.17 18:10

sienna skrev:Jag och brorson ska kryssa till Tallinn på min semester. Woot

Jag och löken ska också kryssa med, det får du inte glömma Gladnej


Senast ändrad av pangpang den 16.07.17 1:35, ändrad totalt 1 gång
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 12 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 12 av 40 Föregående  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 26 ... 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet