Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sjukstugan

+3
ulliso
pangpang
Hekate
7 posters

Gå ner

Sjukstugan Empty Sjukstugan

Inlägg av pangpang 13.09.16 3:13

Det är ju lite tjatigt men folk som går på om att de är förkylda, så här får vi en egen tråd om det (och andra åkommor, till exempel siennas ben, gallsten, allergier och allt möjligt annat som Gud/våra kroppar utsätter oss för).

Jag blev förkyld i onsdags och har varit hemma sedan dess. På torsdag ska jag på ett möte som jag måste förbereda mig för men har haft problem att få info om vad som gäller och hur jag ska tänka när jag läser vad-det-nu-är jag ska läsa Trött Tyvärr måste jag nog ta mig till jobbet för att få tag på rätt papper.
Ack ja. Igår fick jag plötsligt huvudvärk som strålade ut från bakersta visdomstanden i överkäken. Jättekul! Dock lugnas jag lite av att läsa att tandvärk i samband med förkylning kan vara bihåleinflammation. Får nämligen panik bara av tanken på att ligga hos tandläkaren med slangar, tänger, borrar och tandläkarnävar i käften och känna en hostattack komma rusande. Hur gör man då egentligen? Om det är bihåleinflammation går det iallafall över - någon gång.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Hekate 13.09.16 8:40

Har ofta ont i tänderna i samband med förkylning. Hittills har det aldrig varit något som krävt tandläkarbesök. Det är nått med slemhinnorna och håligheterna i skallen. Smärtan liksom fortplantar sig i ansiktet.

Däremot har jag haft bihåleinflammation ett antal ggr. Inte så kul.
Hekate
Hekate

Antal inlägg : 710
Join date : 15-07-29

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 13.09.16 8:44

Jag har också varit med om det förr, men det var en del år sen och då fick jag nog för mig att det var visdomständerna som passade på att få ett växt-ryck just som jag var förkyld.
Japp, nu har jag iallafall varit på jobbet och fått reda på vad som gäller, och grejat med lite annat som jag kan fortsätta med hemma. Ska kanske prova nässköljning när jag kommer hem.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av ulliso 14.09.16 12:59

Samma för mig, får också ont i tänderna då.

Jag har varit förkyld i 2 veckor nu. Har haft en hemsk hosta i förra veckan. Bättre med den nu, dock. Men har smittat ner 3 av 4 i familjen varav 2 fått hostan dom också....
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Hekate 14.09.16 13:58

Det känns som om förkylningarna börjat tidigt i år. T o m innan skolorna drog igång. När jag kom tillbaka till jobbet efter semestern i somras var det full rundgång med snoriga näsor och såriga halsar.
Hekate
Hekate

Antal inlägg : 710
Join date : 15-07-29

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 14.09.16 15:07

ulliso skrev:Samma för mig, får också ont i tänderna då.

Jag har varit förkyld i 2 veckor nu. Har haft en hemsk hosta i förra veckan. Bättre med den nu, dock. Men har smittat ner 3 av 4 i familjen varav 2 fått hostan dom också....

Men fy, två veckor!! Har du varit hemma från jobbet så länge också?
Då är ni ett rätt eländigt gäng därhemma. Men den som lyckats hålla sig frisk kan ju gratulera sig själv till ett fantastiskt immunförsvar.

Fick just en liten känning av hostattack. Fy fanken, paniken när det börjar kittla i halsen och man är på ett ställe där det är väldigt olämpligt att hosta... No
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av ulliso 14.09.16 17:05

pangpang skrev:

Men fy, två veckor!! Har du varit hemma från jobbet så länge också?
Då är ni ett rätt eländigt gäng därhemma. Men den som lyckats hålla sig frisk kan ju gratulera sig själv till ett fantastiskt immunförsvar.

Fick just en liten känning av hostattack. Fy fanken, paniken när det börjar kittla i halsen och man är på ett ställe där det är väldigt olämpligt att hosta... No
Jag var ledig på min första och andra sjukdag, men sen skulle jag jobba förr-förra helgen (sjukdag 3, 4 och 5) men då var jag hemma från jobbet. Det är alltid knepigt att ta det beslutet, för det är så svårt med vikarier, så jag sa att de fick ringa om de inte fick ut någon. Besvärad Men det ordnade sig med vikarie.
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Hekate 15.09.16 6:11

Det måste vara jobbigt att ha den sitsen, att tänka på krångel med vikarier.
I mitt jobb drabbas ingen utom jag själv ... högarna med ärenden som ligger och väntar när man kommer tillbaka efter sjukfrånvaro är inte att leka med.
Hekate
Hekate

Antal inlägg : 710
Join date : 15-07-29

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av ulliso 15.09.16 10:48

Hekate skrev:Det måste vara jobbigt att ha den sitsen, att tänka på krångel med vikarier.
I mitt jobb drabbas ingen utom jag själv ... högarna med ärenden som ligger och väntar när man kommer tillbaka efter sjukfrånvaro är inte att leka med.
Ja, det är jättejobbigt. Sad
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av sienna 15.09.16 12:17

Jag vet inte om jag ska bli smickrad av att mitt ben nämns särskilt i den här tråden. Besvärad :-D

Jag har (nu jinxar jag mig själv) faktiskt lyckats hålla mig från förkylningar både förra hösten-vintern-våren och hittills i höst. Jag fick känningar av en förkylning för två veckor sedan med halsont och tjock i näsan och allt, men då blandade jag ihop en ingefärabrygd samma kväll och sen jag började dricka den varje morgon så bröt förkylningen aldrig ut, och efter några dagar försvann symptomen helt.

Förra vintern körde jag ingefärsbrygden nästan varje morgon, plus att jag blandade i ungefär en tsk nyponpulver i frukosten. Jag återupptog nyponpulverätandet samtidigt som jag påbörjade ingefärsbrygdsdrickandet, och jag tror faktiskt att det är den kombinationen som höll mig frisk förra förkylningssäsongen. :yes:

Här är receptet jag följde på ett ungefär (förra hösten hittade jag ett snarlikt recept, mitt minne av det inom parentes)

Ingredienser

1 liter
200 g färsk ingefära (300 g ingefära)
1 l vatten (75 cl vatten)
½ dl honung (1 dl socker)
2 st citroner


Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg den i vattnet. (Skala och skiva ingefäran tunt.) Värm upp - nästintill sjuda, men aldrig över 60 grader - i 20 minuter. Koka ej då detta gör att delar av allt det nyttiga försvinner. Jag gillar att ha i chili - men det blir rätt starkt och kan absolut uteslutas. Chili är dock bra för förbränningen.
Sila av ingefäran och blanda i honungen (sockret) medans det fortfarande är ljummet.
Låt svalna och pressa sedan i citronerna. Sila och häll i en flaska.
Förvara i kylskåpet och utan problem kan den stå i en månad.

sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 15.09.16 13:22

Men sienna, ditt ben är ju en följetång som är oss alla så kär!

Tack för receptet på ingefärsdrycken :Y:
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av sienna 18.09.16 8:10

Pangpang, har du kokat ihop ingefärsdrycken? Nyfiken

Jag funderar om om jag ska slänga i gurkmeja nästa gång jag gör den. Coop har börjat sälja gurkmeja på rot, så jag tänker att jag kokar den med ingefäran nästa gång. Gurkmeja smakar ju knappt något, men är supernyttigt, så det borde väl bara göra drycken ännu mer potent. Crazy
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Hekate 19.09.16 6:19

sienna skrev:Pangpang, har du kokat ihop ingefärsdrycken? Nyfiken

Jag funderar om om jag ska slänga i gurkmeja nästa gång jag gör den. Coop har börjat sälja gurkmeja på rot, så jag tänker att jag kokar den med ingefäran nästa gång. Gurkmeja smakar ju knappt något, men är supernyttigt, så det borde väl bara göra drycken ännu mer potent. Crazy

Släng i lite pepparrot också så kommer det snart att ryka ur öronen på dig :D
Hekate
Hekate

Antal inlägg : 710
Join date : 15-07-29

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av sienna 19.09.16 6:31

Hekate skrev:

Släng i lite pepparrot också så kommer det snart att ryka ur öronen på dig :D
:nejnej: Jag har inte hört att pepparrot är nyttigt.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av m52 19.09.16 6:48

sienna skrev:
:nejnej: Jag har inte hört att pepparrot är nyttigt.
Studera
"Pepparrotens smeknamn är "naturens penicillin" för dess rika innehåll på C-vitamin och bakteridödande växtämnen. Pepparroten löser slem vid hosta och problem i övre luftvägarna samt att den lindrar vid bihåleinflammation och halsont"

http://www.xn--lkerter-5wa8n.se/lakeorter-a-o/pepparrot
m52
m52

Antal inlägg : 271
Join date : 11-07-13
Ort : Byhåla på Gotland

http://snokaren.blogspot.se/

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av sienna 19.09.16 7:09

m52 skrev:
Studera
"Pepparrotens smeknamn är "naturens penicillin" för dess rika innehåll på C-vitamin och bakteridödande växtämnen. Pepparroten löser slem vid hosta och problem i övre luftvägarna samt att den lindrar vid bihåleinflammation och halsont"

http://www.xn--lkerter-5wa8n.se/lakeorter-a-o/pepparrot
Studera
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 19.09.16 13:06

sienna skrev:Pangpang, har du kokat ihop ingefärsdrycken? Nyfiken

Jag funderar om om jag ska slänga i gurkmeja nästa gång jag gör den. Coop har börjat sälja gurkmeja på rot, så jag tänker att jag kokar den med ingefäran nästa gång. Gurkmeja smakar ju knappt något, men är supernyttigt, så det borde väl bara göra drycken ännu mer potent. Crazy

Nej, det har jag inte. Men jag ska försöka komma ihåg det. :yes:
Tydligen tar man upp gurkmeja bättre om man tillsätter svartpeppar. Så peppra på ordentligt!
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Taxen 19.09.16 14:57

Det är väl bara att äta sushi ofta, ingefäran doppad i soja och wasabi är ju godast!
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 26.10.16 5:09

Nu är jag förkyld igen, sex veckor sedan sist. Det är fanken inte okej Finger
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Ladybird 26.10.16 5:24

Jag är odefinierbart hängig. Sad  Försöker boosta mig själv med supergrönsaker och citrusfrukter.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Hekate 26.10.16 9:02

Ladybird skrev:Jag är odefinierbart hängig. Sad  Försöker boosta mig själv med supergrönsaker och citrusfrukter.

Eller en fet chockladbit ...
Hekate
Hekate

Antal inlägg : 710
Join date : 15-07-29

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Ladybird 26.10.16 9:29

Hekate skrev:

Eller en fet chockladbit ...
Bara om det är broccoli i.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 07.02.17 7:49

Är det lönt att uppsöka sjukvård/sjukgymnast el. dyl. för ett knä som gör ont ibland men inte på något sätt som förstör livet? Det kommer och går. Delvis väderberoende. Det gör inte ont när jag springer men ibland när jag exempelvis går i trappor och ibland utan att jag gör något alls.

Jag tänker mig att man får några övningar som man kanske orkar hålla på med ett tag men att det liksom inte blir bättre ändå....
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Hekate 08.02.17 7:15

pangpang skrev:Är det lönt att uppsöka sjukvård/sjukgymnast el. dyl. för ett knä som gör ont ibland men inte på något sätt som förstör livet? Det kommer och går. Delvis väderberoende. Det gör inte ont när jag springer men ibland när jag exempelvis går i trappor och ibland utan att jag gör något alls.

Jag tänker mig att man får några övningar som man kanske orkar hålla på med ett tag men att det liksom inte blir bättre ändå....

Att få råd från en sjukgymnast är väl liksom aldrig fel. Vi behöver nog alla gå till sjukgymnast då och då.
Sedan vet man ju inte vad som är fel i ditt knä. Har du haft någon skada där tidigare? I så fall kan det vara artros. Reumatiska sjukdomar kan yttra sig så. Ont i knäna vid väderleksförändringar är inget ovanligt fenomen. Lätt åldersrelaterat .... Wink
Hekate
Hekate

Antal inlägg : 710
Join date : 15-07-29

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av pangpang 08.02.17 8:12

Hekate skrev:

Att få råd från en sjukgymnast är väl liksom aldrig fel. Vi behöver nog alla gå till sjukgymnast då och då.
Sedan vet man ju inte vad som är fel i ditt knä. Har du haft någon skada där tidigare? I så fall kan det vara artros. Reumatiska sjukdomar kan yttra sig så. Ont i knäna vid väderleksförändringar är inget ovanligt fenomen. Lätt åldersrelaterat .... Wink

Ja, jag har sträckt det en gång för hundra år sedan. Som du förstår är jag väldigt gammal, så ålderskrämpor är inte heller omöjligt (eller en kombination) :ja(
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sjukstugan Empty Sv: Sjukstugan

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet