Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Chattråden

+16
Thobbs
hosni
Korsfäst
sienna
löken
pangpang
Messalina
ulliso
Elvis
luden präst
Hekate
Crocky
Ladybird
Aristo
dunet
Pingvin
20 posters

Sida 18 av 40 Föregående  1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 29 ... 40  Nästa

Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 9:34

Tydligen kommer jag mest med förmaningar när jag håller presentationer. Cykla rätt, skriv inte på bordet, osv.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 14:19

Jaha, nu ska man tydligen vara med på någon slags redovisning/föredrag om Finland, med anledning av Finlands 100-årsdag. Vad?
Vår VD är från Finland, så han kom fram till mig idag och frågade hur finsk jag känner mig och om jag ville vara med. Så jag ska väl prata om de svenska dialekterna, det var i alla fall det jag kom på på rak arm och det jag kan relatera till.
Så jag får väl råplugga det avsnittet från "Svenska dialektmysterier". Crocky, vad sägs om att vara konsult vid eventuella frågetecken? Flirt
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 14:19

Crocky skrev:Tydligen kommer jag mest med förmaningar när jag håller presentationer. Cykla rätt, skriv inte på bordet, osv.
Bra! Ordnung muss sein!
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 14:20

pangpang skrev:
Många vintrar har jag inte alls plockat fram vinterjackan, utan bara kört på med tunn jacka och fyllt på under den med tröjor av olika tjocklek.

Jag använde en tjock jacka häromkvällen när det var kring noll grader men nu när det är 7-8 grader igen får det ju bli tunnaste tunn-jackan igen.
Jag räddades av temperaturen idag. Runt nollan. Tjockjackan får hänga kvar någon dag till.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 15.11.17 15:52

Crocky skrev:
Vi skulle beskriva ett föremål. Jag pratade om min penna. Jag påpekade att man med denna kan skriva bokstäver och forma ord. Jag gick även lite in på att man kan skriva direkt på skrivbordet men att det inte är rekommenderat.
En penna?!? Woot Cykelreglerna kan slänga sig i väggen.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 15.11.17 16:04

Har folk inget annat att göra än att trakassera varandra? Hmm
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 17:40

sienna skrev:Jaha, nu ska man tydligen vara med på någon slags redovisning/föredrag om Finland, med anledning av Finlands 100-årsdag. Vad?
Vår VD är från Finland, så han kom fram till mig idag och frågade hur finsk jag känner mig och om jag ville vara med. Så jag ska väl prata om de svenska dialekterna, det var i alla fall det jag kom på på rak arm och det jag kan relatera till.
Så jag får väl råplugga det avsnittet från "Svenska dialektmysterier". Crocky, vad sägs om att vara konsult vid eventuella frågetecken? Flirt
Jodå, fråga allt du vill. :yes:
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 17:41

Ladybird skrev:
Crocky skrev:
Vi skulle beskriva ett föremål. Jag pratade om min penna. Jag påpekade att man med denna kan skriva bokstäver och forma ord. Jag gick även lite in på att man kan skriva direkt på skrivbordet men att det inte är rekommenderat.
En penna?!? Woot Cykelreglerna kan slänga sig i väggen.
Undrar vad nästa steg blir? Kanske ett föredrag om ingenting. Woot
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 17:43

Sienna kan prata lite om Nordens största energikluster som finns i Vasa, och försöken att få hit Tesla.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 15.11.17 18:44

Crocky skrev:
Undrar vad nästa steg blir? Kanske ett föredrag om ingenting. Woot
Ja, hur toppar man det annars, liksom? Fast ingenting kan iofs vara filosofiskt intressant. Nä, bäst att hålla sig borta från det.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 18:51

Crocky skrev:
Jodå, fråga allt du vill. :yes:
Nu när du är så rutinerad på att göra presentationer kanske du kan... Göra hela presentationen och sen maila den till mig? Woot Fnissa

Vi ska ha ett möte nästa vecka och lägga upp strategi. Jag, VD och en till kille (90-talist) som är finsk medborgare med finska föräldrar men som inte ens visste att Österbotten finns eller att Finland har tillhört Sverige en gång. Fnissa
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 18:51

Ladybird skrev:
Crocky skrev:
Undrar vad nästa steg blir? Kanske ett föredrag om ingenting. Woot
Ja, hur toppar man det annars, liksom? Fast ingenting kan iofs vara filosofiskt intressant. Nä, bäst att hålla sig borta från det.
Haha, jo, det är antagligen ett ämne som växer i omfattning när man rör i det. Men det vore intressant att grotta ner sig i, och jag kunde kanske få hjälp av en filosof i bekantskapskretsen. Woot


Senast ändrad av Crocky den 15.11.17 18:52, ändrad totalt 1 gång
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 18:51

Crocky skrev:Sienna kan prata lite om Nordens största energikluster som finns i Vasa, och försöken att få hit Tesla.
Besvärad
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 18:55

sienna skrev:
Crocky skrev:
Jodå, fråga allt du vill. :yes:
Nu när du är så rutinerad på att göra presentationer kanske du kan... Göra hela presentationen och sen maila den till mig? Woot Fnissa

Vi ska ha ett möte nästa vecka och lägga upp strategi. Jag, VD och en till kille (90-talist) som är finsk medborgare med finska föräldrar men som inte ens visste att Österbotten finns eller att Finland har tillhört Sverige en gång. Fnissa
Då får du en minut om ingenting i Österbotten. :yes:
Det är ju bra att ni är tre som hjälps åt, blir lite lättare att bygga upp något då.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 18:56

Crocky skrev:
Då får du en minut om ingenting i Österbotten. :yes:
Det är ju bra att ni är tre som hjälps åt, blir lite lättare att bygga upp något då.
VD ska prata historia, killen ska prata konstig mat Fnissa (han bjöd på memma i påskas, många smakade men nästan ingen åt upp :-R). :yes:
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 18:58

sienna skrev:
Crocky skrev:Sienna kan prata lite om Nordens största energikluster som finns i Vasa, och försöken att få hit Tesla.
Besvärad
Kända och mindre kända finlandssvenskar i Sverige? Nyfiken
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 18:59

Nu ska vi på bildningsresa. Tv
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 15.11.17 19:16

Crocky skrev:
Kända och mindre kända finlandssvenskar i Sverige? Nyfiken
Besvärad
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 15.11.17 20:12

sienna skrev:
Besvärad
Du får prata om dig själv!
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Crocky 15.11.17 20:23

I siennas fall tror jag att man kunde jonglera två nivåer, man börjar på den personliga nivån och anknyter till ett större skeende som gäller Finland. Det kan man fast upprepa 2-3 gånger.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 16.11.17 6:42

Shan Atci är väl ändå en av Sveriges mest begåvade komiker..?!? Lovesmil

Chattråden - Sida 18 Images?q=tbn:ANd9GcS-Rk5MQhyMgJybifkoJwzJptjf1J6pVMHezXdClN9zh3y0wv96Pw
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 16.11.17 6:43

Jag tror ni tycker om stjärtar men inte riktigt vågar erkänna det..!! :ja(
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 8:26

Nu är jag så lättad! Däckad

Medusa har haft dålig päls och tappat päls ett tag och jag har ju kopplat det till foderbytet. Jag tycker också att hon har druckit lite mer än vanligt, men har inte reagerat så mycket på det. I fredags märkte jag att hennes i vanliga fall 10 cm långa morrhår nu bara var ca 3 cm på ena kinden, så jag började titta lite närmare på henne, och insåg att hon har gått ner 1,5 kg, från 5 kg till 3,5. Det är ganska mycket. Så jag googlade lite och fick träff på sköldkörtelproblem. Hon prickade in typ alla symptom på det, så i tisdags var jag hos veterinären för tester. Hon nämnde att det också kunde vara diabetes. Eftersom de saknade en del till apparaten som de använder för sköldkörteltestet ringde veterinären mig med svaret igår, och det är sköldkörteln. Tack och lov. För diabetes på en katt (eller ett djur) verkar inte roligt alls, man behöver ge två insulinsprutor om dagen, på samma tid varje dag och får hon inte sprutan i tid kan hon krascha och eventuellt dö.

Sköldkörteln måste också behandlas livet ut, nu ska hon äta medicin 2 ggr/dagen men det går att ge den när som helst (utspritt över dagen) och glömmer jag att ge en gång så gör det inte jättemycket, då fortsätter jag bara enligt rutinen. Nu i början blir det lite besök för att se hur hon svarar på medicinen och justera dosen, men sedan ska det inte vara några problem om hon reagerar bra på medicinen. Något besök per år lär det ju bli för att kolla henne. Det går även att behandla det här med att ge katten radioaktivt jod som slår ut sköldkörteln en gång för alla. Det är en (svindyr) engångsgrej och de flesta katter blir friska efter den behandlingen. De blir inlagda en vecka på djursjukhus och sedan kan de vara lite radioaktiva i 2-3 veckor efter så det är särskild hantering av katten under den tiden, men sen är allt bra och katten är förhoppningsvis helt frisk. Efter att ha pratat med Folksam vet jag att den behandlingen ingår i försäkringen, så det känns verkligen jätteskönt att veta att jag kan välja att ge henne den svindyra behandlingen när hon har stabiliserats och hennes värden har blivit normala med hjälp av medicinen.

Jag var redan inställd på att det var sköldkörteln innan jag åkte till veterinären, så när hon nämnde diabetes blev jag livrädd. Nu är jag mest lättad över att det är sköldkörteln, som går att behandla både medicinskt och genom en engångsbehandling.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 16.11.17 8:32

Får jag kalla er för Rune..?!? Nyfiken
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 16.11.17 12:46

Hej..!! "Kvinnobuske" här..!! Vinka
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 18 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 18 av 40 Föregående  1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 29 ... 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet