Chattråden
+18
luden präst
Korsfäst
sienna
Crocky
Messalina
ulliso
Aristo
Nandez
Teka
Majskorv
korp
Jullan
löken
Elvis
Antiquus
dunet
pangpang
Ladybird
22 posters
Substitutet :: Forum :: Fikarummet
Sida 31 av 40
Sida 31 av 40 • 1 ... 17 ... 30, 31, 32 ... 35 ... 40
Sv: Chattråden
Messalina skrev:Så jävla ovärdigt att ha pass när man kör bil. SÅ NU HAR JAG SAMMANFATTAT SIENNAS AS LÅNGA INLÄGG.
Tack! Jag läste hennes inlägg när du citerade det för då visste jag att det var värt att läsa. Allt du skriver och citerar är av hög klass! Tack för att du finns!
Elvis- Antal inlägg : 640
Jag funderar på att köpa en bältesväska till min mobil..!!
luden präst- Antal inlägg : 2496
Elvis skrev:
Jag hade orkat om jag hade haft viljan. Men det kändes ointressant.
OMG! ICKE-SMÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!
sienna- Antal inlägg : 2854
Presic!Korsfäst skrev:
Jag läste allt och förstod.
Man kanske missar roliga detaljer annars.
Och den sammanfattningen kom från min sammanfattning.Messalina skrev:Så jävla ovärdigt att ha pass när man kör bil. SÅ NU HAR JAG SAMMANFATTAT SIENNAS AS LÅNGA INLÄGG.
Elvis skrev:
Tack! Jag läste hennes inlägg när du citerade det för då visste jag att det var värt att läsa. Allt du skriver och citerar är av hög klass! Tack för att du finns!
Korsfäst skrev:Vilket jävla kaosmöte det blev.
Sen fick vi ett efterblivet meddelande av prästen som löste absolut ingenting.
Besvikelsen när man inser att ens bästa vän är efterbliven.
Jaja...
Vad trist.
Nandez- Antal inlägg : 2320
Ladybird skrev:Jag läste hela, för jag är en duttig kicka. Jag förstod väldigt lite av det, men jag läste hela.
Samma här.
Elvis skrev:
Men guuud, gumman, tack för att du finns!
Messalina- Antal inlägg : 1885
sienna skrev:
Och den sammanfattningen kom från min sammanfattning.
JASSSSÅÅÅÅ?
Messalina skrev:
Men ärligt. Är det bara jag som tycker att det här var sjukt långt. Kom igen Pingvin. Erkänn.
sjukt
Pingvin- Antal inlägg : 1570
Pingvin skrev:
sjukt
Bra. Du behöver inte vara rädd för Sienna här.
Nu har jag varit på toaletten och kissat..!!
luden präst- Antal inlägg : 2496
Messalina skrev:
Bra. Du behöver inte vara rädd för Sienna här.
jag kan flyga
jag är inte rädd
Pingvin- Antal inlägg : 1570
Pingvin skrev:
eh, hej
Se det positivt. Hon kan inte köra på dig med en buss eller en lastbil längre. Bara med en liten bil.
Men en bil med tungt släp!Elvis skrev:
Se det positivt. Hon kan inte köra på dig med en buss eller en lastbil längre. Bara med en liten bil.
sienna skrev:
Men en bil med tungt släp!
SPRING PINGVIN!!!!!112
Igår var det 30 grader och stekande sol igen.
Idag har vi äntligen mulet och svalare.
Är bjuden på fika innan jobbet. Jobbar hela kvällen, till 21 eller 22. Får se vad prästen behöver hjälp med under kvällen. Han börjar undervisa nya teologikursen ikväll och ett halvår framåt. Ibland föreläser vi ihop och ibland plockar vi undan efteråt. Han diskar, jag torkar och ställer tillbaka. Sen går vi och lägger oss. Kvällarna blir inte mer spännande än så.
Är bjuden på fika innan jobbet. Jobbar hela kvällen, till 21 eller 22. Får se vad prästen behöver hjälp med under kvällen. Han börjar undervisa nya teologikursen ikväll och ett halvår framåt. Ibland föreläser vi ihop och ibland plockar vi undan efteråt. Han diskar, jag torkar och ställer tillbaka. Sen går vi och lägger oss. Kvällarna blir inte mer spännande än så.
Korsfäst- Antal inlägg : 661
Korsfäst skrev:Igår var det 30 grader och stekande sol igen.
Jösses så varmt ännu. Lagom spännande kvällar
Ganska fint väder idag men det är lite kyligt.
En foton som träffar kristallen växelverkar via processerna ovan, varvid i kristallen genereras
högenergetiska elektroner. När dessa elektroner bromsas upp via ett stort antal kollisioner med
atomer i kristallen sker en excitation av dessa och elektromagnetisk strålning i eller nära det
synliga våglängdsområdet emitteras. Denna strålning träffar fotokatoden varifrån elektroner
lösgörs. Elektronpulsen förstärks genom elektrostatisk acceleration mellan dynoderna i röret,
då varje accelererad elektron förmår lösgöra ett större antal elektroner från följande dynod.
Resultatet blir en elektronskur som ger en elektrisk puls vid rörets anod. Pulsen förstärks
ytterligare med hjälp av en vanlig förstärkare.
Pulsens höjd kommer att vara proportionell mot mängden ljus som träffar fotokatoden, dvs.
mot fotonens energi i det fall då fotonen växelverkar via fotoelektrisk effekt. Om växelverkan
sker via Comptoneffekten och den spridda fotonen rymmer ut ur kristallen fås en mindre puls.
Om man med ett räkneverk räknar antalet händelser som funktion av pulsens höjd fås ett
gammaspektrum (metoden kallas pulshöjdsanalys). I ett sådant spektrum (se fig.) kommer
man då att finna en fototopp motsvarande fotonens hela energi (fotoelektriska effekten), samt
en kontinuerlig fördelning kallad Comptonfördelning, som representerar energifördelningen
hos rekylelektronerna i Comptoneffekten. Elektronerna har (för en given fotonenergi) en högsta
möjlig energi, som i spektret kallas Comptonkanten, som svarar mot en rak kollision, dvs.
fotonen sprids rakt bakåt.
högenergetiska elektroner. När dessa elektroner bromsas upp via ett stort antal kollisioner med
atomer i kristallen sker en excitation av dessa och elektromagnetisk strålning i eller nära det
synliga våglängdsområdet emitteras. Denna strålning träffar fotokatoden varifrån elektroner
lösgörs. Elektronpulsen förstärks genom elektrostatisk acceleration mellan dynoderna i röret,
då varje accelererad elektron förmår lösgöra ett större antal elektroner från följande dynod.
Resultatet blir en elektronskur som ger en elektrisk puls vid rörets anod. Pulsen förstärks
ytterligare med hjälp av en vanlig förstärkare.
Pulsens höjd kommer att vara proportionell mot mängden ljus som träffar fotokatoden, dvs.
mot fotonens energi i det fall då fotonen växelverkar via fotoelektrisk effekt. Om växelverkan
sker via Comptoneffekten och den spridda fotonen rymmer ut ur kristallen fås en mindre puls.
Om man med ett räkneverk räknar antalet händelser som funktion av pulsens höjd fås ett
gammaspektrum (metoden kallas pulshöjdsanalys). I ett sådant spektrum (se fig.) kommer
man då att finna en fototopp motsvarande fotonens hela energi (fotoelektriska effekten), samt
en kontinuerlig fördelning kallad Comptonfördelning, som representerar energifördelningen
hos rekylelektronerna i Comptoneffekten. Elektronerna har (för en given fotonenergi) en högsta
möjlig energi, som i spektret kallas Comptonkanten, som svarar mot en rak kollision, dvs.
fotonen sprids rakt bakåt.
Sida 31 av 40 • 1 ... 17 ... 30, 31, 32 ... 35 ... 40
Substitutet :: Forum :: Fikarummet
Sida 31 av 40
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|