Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bombexplosionen i Oslo

+29
Messalina
wcus
soliton2
ulliso
anneli
Missan
Snedsteg
Taxen
Teka
gaffla
Odalbonden
Aspe
hosni
ladywolf
WAR
Lengens
pangpang
Rampage76
Jug
Ron Obvious
Crocky
gud
luden präst
Pingvin
Reverend Raw
Originalet
löken
Antiquus
Ladybird
33 posters

Sida 8 av 20 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14 ... 20  Nästa

Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 8:03

Crocky skrev:Har läst Albert Speers dagbok från Spandau. Där framgick det, enligt Speer, att många av nazisterna aldrig riktigt lämnade den nazistiska organisationen bakom sig, och t.ex. kallade sina medfångar vid de titlar de hade under kriget.
Så jag menar att det är ju förstås svårt att få en sund bild av verkligheten när man sitter bakom lås och bom också. Samtidigt får man ju här betänka att Speer hade ett visst intresse av att måla upp en förskönad bild av sig själv i sina böcker.

Jag tänker mig att psyket i princip väljer det minst smärtsamma. Att upprätthålla den "verklighet" man byggt sig, speciellt om man byggt den under lång tid, är kanske till och med det enda psyket kan välja, eftersom alternativet är att ta in den fulla vidden av en egenskapad totalt perverterad ondska. Jag misstänker att det går att applicera på de fängslade nazisterna också.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 8:13

Uniform... herregud. Han borde föras fram naken, insmetad i bajs och kräks.

Nu pågår det en slags Svarte Petter-debatt på Newsmill, och den sprider sig säkert vidare, om vilka grupperingar (politiska/religiösa/kulturella) som den här dåren mest hör hemma i, och vilka som i så fall kan avkrävas något slags ansvar. Inte för själva dåden i sig, men den miljö de tillhandahåller.

Jag vet inte jag. Jag tycker det känns problematiskt. Eller?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Crocky 25.07.11 8:14

Odalbonden skrev:Kent Ekeroth tänker till på twitter:

ingen förtjänar att utsättas för våld oavsett vad. Personligen tycker jag inte mördaren förtjänar att leva
Var finns det här? Har han tagit bort det? Nyfiken
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 8:15

Polisen som dödades på Utöya var styvbror till kronprinsessan Mette-Marit. Han skall även haft sin 10-årige son med sig (oklart om denne överlevde). Det ger ännu mer förklaring till hennes närmast ohämmade gråt vid minnesgudtjänsten igår.


Senast ändrad av ladywolf den 25.07.11 8:18, ändrad totalt 1 gång
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 8:17

dp
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 8:19

ladywolf skrev:Polisen som dödades på Utöya var styvbror till kronprinsessan Mette-Marit. Han skall även haft sin 10-årige son med sig (oklart om denne överlevde). Det ger ännu mer förklaring till hennes närmast ohämmade gråt vid minnesgudtjänsten igår.
Och tydligen hade han med sig sin 10-årige son på ön... :ja(
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 8:23

Lengens skrev:Jag pendlar hela tiden mellan två känslor. Dels känslan av motreaktion, att alla vi tydligt kan och ska visa vad vi tycker, agera mot de odemokratiska och onda krafter som Breivik representerar, tydligt försvara det öppna samhället, vara kärleksfulla och engagerade medmänniskor, se det som hänt som en viktig väckarklocka. Men så återkommer hela tiden den djupa sorgen, en känsla av fullständig maktlöshet, alla hemska rapporter och berättelser, inlevelsen i den skräck som ungdomarna på ön kände, ett svart hål av obeskrivlig ondska och tragedi... Det är nästan oöverstigligt. Men samtidigt är det viktigt att de förstnämnda känslorna är de som får råda framöver, det finaste sättet att hedra ungdomarna som satte livet till.
Det handlar väl också litet om olika faser. I nuläget är man i chock och har svårt att ta in att det faktiskt har hänt över huvud taget. Man läser ungdomarnas berättelser och mår illa.

Jag hoppas och tror att din förstnämda reaktion är den som kommer att bestå när en värsta chocken och sorgen lagt sig.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 8:27

ladywolf skrev:Polisen som dödades på Utöya var styvbror till kronprinsessan Mette-Marit. Han skall även haft sin 10-årige son med sig (oklart om denne överlevde). Det ger ännu mer förklaring till hennes närmast ohämmade gråt vid minnesgudtjänsten igår.
Sonen ska ha klarat sig, och enligt text-tv ska polismannen ha skjutits ihjäl när han försökte stoppa mördaren just från att skjuta sonen. :ja( Sad
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 8:30

Det talas i en överlevnadshistoria om en 11-årig pojke som pratar med gärningmannen och får honom att inte skjuta. Han säger bl.a. att hans pappa redan är död och att han själv är för ung. Jag undrar om det är polisens son. Sad
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 8:31

Jag såg en uppgift från NRK att så många som 46 ungdomar saknas. Denna uppgift finns dock inte i några tidningar.

Man kan bara hoppas att den är felaktig.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 8:34

ladywolf skrev:Polisen som dödades på Utöya var styvbror till kronprinsessan Mette-Marit. Han skall även haft sin 10-årige son med sig (oklart om denne överlevde). Det ger ännu mer förklaring till hennes närmast ohämmade gråt vid minnesgudtjänsten igår.

Undrar om det var den lille pojken som en överlevande berättade om igår. Han såg en pojke komma gående som sa att hans far var död. Och så kom monstret fram till pojken, varpå pojken sa till honom "Du måste sluta skjuta nu. Du har dödat min far. Jag är för ung för att dö." Varpå monstret gick därifrån.

EDIT: Säkert samma som ladywolf just postade.


Senast ändrad av Ladybird den 25.07.11 8:35, ändrad totalt 1 gång
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 8:35

4-5 har ju låtit för lågt redan från början. Men så många som 40-50 är ju helt horribelt.

Dessutom saknas det väl fortfarande människor i Oslo även om detta sällan nämns.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 8:38

Nu står det på NRK att dödstalen kan komma att justeras ner. En liten, liten tröst.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 8:39

Lengens skrev:Jag pendlar hela tiden mellan två känslor. Dels känslan av motreaktion, att alla vi tydligt kan och ska visa vad vi tycker, agera mot de odemokratiska och onda krafter som Breivik representerar, tydligt försvara det öppna samhället, vara kärleksfulla och engagerade medmänniskor, se det som hänt som en viktig väckarklocka. Men så återkommer hela tiden den djupa sorgen, en känsla av fullständig maktlöshet, alla hemska rapporter och berättelser, inlevelsen i den skräck som ungdomarna på ön kände, ett svart hål av obeskrivlig ondska och tragedi... Det är nästan oöverstigligt. Men samtidigt är det viktigt att de förstnämnda känslorna är de som får råda framöver, det finaste sättet att hedra ungdomarna som satte livet till.

Så är det för mig också.

För mig finns det dessutom ytterligare en dimension i det hela. Jag vill definitivt inte partipolitisera det hela, terrorhandlingarna var i grunden ett angrepp mot hela det öppna, demokratiska samhället och dess grundläggande värderingar, men det var också specifikt riktat mot den rörelse som jag själv och mycket stora delar av min familj och släkt är eller var (när de var i livet) en del av. Det gör fruktansvärt ont. Jag har en stor brännande klump i magen som inte vill försvinna.

Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 8:41

Det är väl så att alla som ännu inte är identifierade bland de omkomna står på listan över saknade? Det kan förklara antalet.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 8:43

ladywolf skrev:Det är väl så att alla som ännu inte är identifierade bland de omkomna står på listan över saknade? Det kan förklara antalet.
Så kan det vara, ja.

Någon som vet när häktningsförhandlingen ska ske?
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 8:45

Aspe skrev:Så kan det vara, ja.

Någon som vet när häktningsförhandlingen ska ske?

Klockan 13
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 8:47

Aspe skrev:Nu står det på NRK att dödstalen kan komma att justeras ner. En liten, liten tröst.
En annan är väl att han missade sina "huvudmål". Tänk om bomben hade dödat Stoltenberg, och mördaren hade fått tag på Brundtland ute på ön. Uff. Vad?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 8:54

Pingvin skrev:En annan är väl att han missade sina "huvudmål". Tänk om bomben hade dödat Stoltenberg, och mördaren hade fått tag på Brundtland ute på ön. Uff. Vad?

Stoltenbergs överlevnad, och sättet han har blivit älskad världen över för sitt agerande känns som en underbar signal till gärningsmannen att han misslyckades.
Förhoppningsvis är det en känsla som håller i sig.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Odalbonden 25.07.11 9:15

Pingvin skrev:

Nu pågår det en slags Svarte Petter-debatt på Newsmill, och den sprider sig säkert vidare, om vilka grupperingar (politiska/religiösa/kulturella) som den här dåren mest hör hemma i, och vilka som i så fall kan avkrävas något slags ansvar. Inte för själva dåden i sig, men den miljö de tillhandahåller.

Jag vet inte jag. Jag tycker det känns problematiskt. Eller?


Ja det är rätt fascinerande. Liberaler och Geert Wilders -högern vill att mördaren ska vara "antisemit " Lämna medan nazisterna lyfter fram honom som "israelvän" och sossar ser honom som "typiskt SD".
SD i sin tur ser det hela som uttryck för att PK-ismen skapar ett desperat samhällsklimat.
Alla vill ge sina meningsmotståndare en del av kakan.
Odalbonden
Odalbonden

Antal inlägg : 77
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 9:21

Aspe skrev:Nu står det på NRK att dödstalen kan komma att justeras ner. En liten, liten tröst.

Jo. Men sedan lär de ju justeras upp igen, när de saknade räknas in.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 9:24

ladywolf skrev:

Stoltenbergs överlevnad, och sättet han har blivit älskad världen över för sitt agerande känns som en underbar signal till gärningsmannen att han misslyckades.
Förhoppningsvis är det en känsla som håller i sig.
Jag var inne på document.no nu, den högerextrema, anti-invandring, anti-islamistiska websida som uppmärksammats för att mördaren skev där 2009 och 2010. Nu har de ett citat av Stoltenberg på förstasidan..
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 9:27

Odalbonden skrev:

Ja det är rätt fascinerande. Liberaler och Geert Wilders -högern vill att mördaren ska vara "antisemit " Lämna medan nazisterna lyfter fram honom som "israelvän" och sossar ser honom som "typiskt SD".
SD i sin tur ser det hela som uttryck för att PK-ismen skapar ett desperat samhällsklimat.
Alla vill ge sina meningsmotståndare en del av kakan.
Kristen fundamentalist vill en del också kalla honom. Jag såg Jonas Gardell på TV4 tidigare i morse, jag kom in sent när de praktiskt taget var klara, men han förklarade i alla fall hjälpsamt ungefär att man som kristen absolut inte skjuter ihjäl folk.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av ladywolf 25.07.11 9:28

Pingvin skrev:
Jag var inne på document.no nu, den högerextrema, anti-invandring, anti-islamistiska websida som uppmärksammats för att mördaren skev där 2009 och 2010. Nu har de ett citat av Stoltenberg på förstasidan..

Jag såg det.
ladywolf
ladywolf

Antal inlägg : 103
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 10:47

Definitivt beslutat nu att det blir stängda dörrar för häktningsförhandlingarna. Tack! Och! Lov!
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 8 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 20 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14 ... 20  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet