Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad såg du senast?

+19
Nandez
Majskorv
m52
hakke
Messalina
Gaston
Melicia
sacho
Originalet
ladywolf
la kex
Crocky
Pingvin
pangpang
Jessis
gud
luden präst
Odalbonden
löken
23 posters

Sida 11 av 11 Föregående  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Thobbs 07.04.22 11:49

Håller på och plöjer igenom 1883. Serien som är prequel till Yellowstone (som jag dock inte sett).

Ganska intressant faktiskt, om än inte riktigt lika fantastisk som jag trodde efter första 2 avsnitten.
Och så är jag inne på femte säsongen av Billions dessutom.

Thobbs
Thobbs

Antal inlägg : 127
Join date : 15-07-29
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Pingvin 11.04.22 15:00

Jag ser Okänd soldat (Tuntematon Sotilas) från 2017. Jag hade redan sett den tre timmar långa filmversionen, men det är även en miniserie på fem avsnitt som är en knapp timme vardera, och det är sååå många extra scener och förlängda scener som gör allt så mycket bättre, man får en annan känsla änna för alla caractärer. Däckad

Missförstå mig inte, jag gillade filmversionen väldigt mycket också, men det gick ganska hastigt till mellan klippen, och ibland var det scener och repliker som man inte riktigt hade lagt grunden för. Dessutom har de i serieversionen lagt till korta sekvenser med en karta över Finland och Ryssland som visar var våra finska pojkar avancerar och, kusligt nog, var Nazi-Tyskland samtidigt rycker fram över ryskt territorium längre söderut. Det förekommer även vad som verkar vara dokumentärt material från kriget, och olika segerparader osv.

Har bara sett två avsnitt, av fem då, men om filmversionen hittills var en solid 4/5 så är serien än så länge en solklar 5:a. :Y:
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av sienna 17.04.22 14:30

The Northman Alexander Skarsgård som viking som ska hemnas sin fars död är en fantastisk film! Däckad Och det säger jag inte bara för att det är Alexander Skarsgård som spelar huvudrollen. Crazy Lovesmil Betuttad
Jag tog med mig brorson, 18 år, och det är en väldigt annorlunda film så ett tag funderade jag på om brorson tyst satt där och svor över att jag hade lurat med honom på filmen, men han tyckte också att den var väldigt bra, men "väldigt annorlunda än de där Marvel-filmerna man är van vid".
Filmen är långsam, skitig, ibland på vers och den kändes mer realistisk än många andra actionfilmer man ser. Även om vi inte riktigt vet hur vikingar levde så känns den här filmen väldigt trovärdig och att de fångar hur livet var på den tiden.

Det enda som vi båda reagerade lite över var att allt var så grått, regnigt och mulet hela tiden. Hade inte solen uppfunnits på vikingatiden? Men fantastiskt bra film som ni borde se!

5/5 bärsärkar får den av mig.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Pingvin 27.04.22 11:00

The Batman

Som alla andra tänkte jag "gäsp inte ännu en Batman", och för att uttrycka mig lindrigt var jag vagt skeptisk till Robert Pattinson som Bruce Wayne/Batman. Men, filmrecensionerna har ju varit direkt lyriska, och YouTubers med vanligen bra filmsmak har höjt den till skyarna, så det var förstås nödvändigt att undersöka själv - och jag kan bara konstatera att berömmet till största delen är välförtjänt.

Påminner en hel del om tonen i The Crow, Seven, och Watchmen, mer än den är lik Christopher Nolans Dark Knight-trilogy, och Pattinsons Bruce Wayne är väldigt annorlunda jämfört med Christian Bales.

Fantastiska effekter, ljussättning och foto, och många scener som ser ut som rena tavlor. Inte alls förvånande att filmfotografen även gjorde den nya Dune häromåret.

Det blir en väldigt stabil 4/5 från mig. :Y: Foto, ljud- och visuella effekter och filmmusiken får lätt 5/5.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Pingvin 16.05.22 18:24

Jag har också sett The Northman. :yes:

Öhm, det här var en film var lite all over the place. Om en ung prins, Hamlet, förlåt, Amleth Wink som ser sin farbror mörda hans far och erövra hans mor och kungariket (*) och tvingas fly, han växer upp och blir någon sorts avtrubbad dödsmaskin, tills han får en vision och minns att han ju egentligen lever för hemnden, och sedan handlar resten av filmen om det.

Fantastiska effekter, fantastiskt ljud, filmmusik, och allt sånt. Häftiga stridsscener, osv. :Y: Filmen är sevärd bara pga dessa kvaliteter.

Meeeeeen, eh.. dialogen, replikerna, flera av skådespelarnas insatser.. Besvärad Vi är inte jättelångt från Snapphanar, om jag ska vara brutalt ärlig. Fnissa Upprepade gånger fann jag mig själv tänka på såna där pinsamma klipp man sett från olika typer av mansläger, ni vet, där man ska lära sig att återerövra vad det betyder att vara man, det ska tydligen brölas och man ska gå med bar överkropp, hitta sin inre alfa osv. Däckad

Aja. Jag var underhållen medan det pågick, och filmens visuella och ljudmässiga kvaliteter gör att man måste ge den 3/5 i alla fall.


(*)  Grundintrigen är alltså densamma som i Hamlet, men av kommentarer på YouTube har jag lärt mig att den här sagan faktiskt kom före Shakespeares Hamlet, och att det snarare är Hamlet som är löst baserad på den här berättelsen, än tvärtom.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av sienna 16.05.22 19:19

Pingvin skrev:Jag har också sett The Northman. :yes:

Öhm, det här var en film var lite all over the place. Om en ung prins, Hamlet, förlåt, Amleth Wink som ser sin farbror mörda hans far och erövra hans mor och kungariket (*) och tvingas fly, han växer upp och blir någon sorts avtrubbad dödsmaskin, tills han får en vision och minns att han ju egentligen lever för hemnden, och sedan handlar resten av filmen om det.

Fantastiska effekter, fantastiskt ljud, filmmusik, och allt sånt. Häftiga stridsscener, osv. :Y: Filmen är sevärd bara pga dessa kvaliteter.

Meeeeeen, eh.. dialogen, replikerna, flera av skådespelarnas insatser.. Besvärad Vi är inte jättelångt från Snapphanar, om jag ska vara brutalt ärlig. Fnissa Upprepade gånger fann jag mig själv tänka på såna där pinsamma klipp man sett från olika typer av mansläger, ni vet, där man ska lära sig att återerövra vad det betyder att vara man, det ska tydligen brölas och man ska gå med bar överkropp, hitta sin inre alfa osv. Däckad

Aja. Jag var underhållen medan det pågick, och filmens visuella och ljudmässiga kvaliteter gör att man måste ge den 3/5 i alla fall.


(*)  Grundintrigen är alltså densamma som i Hamlet, men av kommentarer på YouTube har jag lärt mig att den här sagan faktiskt kom före Shakespeares Hamlet, och att det snarare är Hamlet som är löst baserad på den här berättelsen, än tvärtom.
Mad

Fast jag håller med, i vissa scener var dialogen rätt lökig. Men ändå. Alexander Skarsgård. Lovesmil
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Messalina 19.05.22 12:44

Okej, jag har ju sett The Righteous Gemstones på HBO. En helt jävla lysande serie. Två säsonger finns, den tredje är okejad, men jag vet inte när de kommer eller spelas in eller något alls. John Goodman spelar en sån där snorrik tevepredikant med en fullständigt vidrig familj. Briljant!

Sen har jag sett Minx. Också HBO, om en tjej som skapar en feministisk porrtidning med snoppar. MÅNGA SNOPPAR BLIR DET. Väldigt sevärd.

Ja, vad mer? Jag har sett sista säsongen av The last kingdom också. Man gillar ju saxare och vikingar så det här är ju helt i min smak.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av sienna 29.05.22 14:53

Jag har fastnat i sci-fi-träsket och jag vill inte ta mig loss! The Expanse på Prime, riktigt bra, spännande och fängslande. Jag har sett hela säsong 1 än så länge och det finns totalt 6 säsonger, så jag har en del tittande framför mig.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Pingvin 29.05.22 18:26

sienna skrev:Jag har fastnat i sci-fi-träsket och jag vill inte ta mig loss! The Expanse på Prime, riktigt bra, spännande och fängslande. Jag har sett hela säsong 1 än så länge och det finns totalt 6 säsonger, så jag har en del tittande framför mig.

Eek Jag såg de fyra första säsongerna förra året, och jag kan bara säga att jag är svårt avis på dig som får uppleva serien för första gången. Däckad Har inte kommit mig för att se säsong 5 och 6 ännu, det kommer ju så jäkla mycket serier hela tiden, men jag ska..! :yes:
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Pingvin 30.06.22 12:19

Top Gun: Maverick

Filmen som sveper internet med storm just nu, och Tom Cruise hyllas som den sista äkta filmstjärnan, och mycket av berömmet handlar visst om att filmen inte anses anpassa sig till "woke"-rörelsen och gud vet allt. Brydd Jaja, det får vara hur det vill med det. Äta

Det är svårt att inte landa (hehe) i att filmen som sådan är kraftigt överhajpad. Platta, ytliga karaktärer som är i princip utbytbara med varandra, extremt klyschiga repliker i många fall, och en intrig - i den mån en sådan existerar - som är hämtad direkt från Star Wars - A New Hope, och med ungefär samma realism. Fnissa Hela slutet påminner mer om (ännu) en uppföljare till Mission Impossible-filmerna än något som skulle kunna hända i verkligheten.

Men jaja, bara man checkar ut hjärnan samtidigt som personalen blippar ens biljett så går det att uppskatta filmen för de delar som (helt oironiskt nu) är alldeles fantastiska..! Ljudet från de mullrande jetmotorna som skakar hela biosalongen är förjävla maffigt, och första gången en F-18 drar på maximalt med efterbrännkammare blir det nästan en erotisk upplevelse. Crazy Besvärad

Flygscenerna är också precis så spektakulära som alla säger, och det faktum att de är inspelade nästan uteslutande med riktiga stridsflyg i verklig terräng, och med skådespelarna rent fysiskt på plats i cockpiten under flygscenerna, med kameran tätt intill deras ansikten, ger en svindlande känsla av närvaro. Däckad Jag gick faktiskt på bio en andra gång och såg filmen igen enbart för de här scenerna, det säger väl något. Jag skulle glatt se om filmen en tredje gång om jag kunde ta mig till en IMAX.

Det är förstås också några throwbacks till orginalfilmen, för det mesta smakfullt gjort och utan att alltför överdrivet försöka dra i hjärtsträngarna.

Betyg, mja, som film överlag så kan det väl max bli en 3:a. Som bioupplevelse för den med minsta intresse av stridsflyg och luftstridsmanövrar (och barndomsdrömmar om att själv vara stridspilot) är det en klockren 5:a. Så, ska man slå ihop betygen och dela på två och ge filmen - på bio obs - en 4:a..? Ja, varför inte.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av sienna 17.07.22 18:21

Thor: Love and thunder Jag är väldigt splittrad av den här filmen. Den var absolut sevärd och bra, men jag vet inte om det är meningen att den ska vara lite B-filmsaktig eller om det blev så. Besvärad

Början av filmen var väldigt "WTF vad är det här? Besvärad Är det meningen att det ska vara lökigt?" men den hämtade upp sig lite efter det. Känslan av ovisshet om det var lökigt med flit eller inte följde däremot med genom resten av filmen också.

Guns'n'Roses musik hade en stor del i filmen Yeah och det som störde mig allra mest var namnet på Heimdalls son - Astrid. Någon har uppenbarligen ingen koll på nordiska pojk- och flicknamn.

Filmen får betyg 3 av 5 skrikande getter, har man sett alla Marvel-filmer så är den här också sevärd, men förvänta er lite mer B-filmskvalitet än vad Marvel Universe har bjudit på tidigare.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Thobbs 03.08.22 13:50

Blev häromveckan färdig med femte och sista säsongen av Ally McBeal. Tror bara jag såg enstaka avsnitt på den tiden det begav sig, så det är först nu som jag plöjt igenom säsongen från början till slut. Den var väl sådär. Det är nog svårt att uppskatta en serie där man inte alls gillar huvudpersonen. Att Ally mentalt är en 8-åring kan vara charmigt ibland men i längden är det mer störande än underhållande. Sen tycker jag att de senare säsongerna var lite märkliga med att ta in och plocka bort karaktärer helt utan någon förklaring. Seriens stora behållning var förstås John Cage, och i viss mån Richard Fish. Första två-tre säsongerna tycker jag ändå var bra, men sen gick det utför.


På senare tid har jag testat en del gamla 90-talsserier eftersom det inte görs så mycket nytt som är bra. Bland annat Xena the Warrior Princess.  :D Orkade ta mig igenom en säsong, sen fick det räcka. Även Baywatch, där orkade jag titta på de tre första säsongerna. Störde mig dock på alla dessa ständiga musikavbrott hela tiden. Nä, det är nog bra att jag lämnat 90-talet bakom mig, så fantastiskt var det inte, då var 00-talet desto bättre rent tv-mässigt.
Thobbs
Thobbs

Antal inlägg : 127
Join date : 15-07-29
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Pingvin 21.08.22 20:11

Kollar The Terminal List med Chris Pratt. Han spelar en (fd) Navy SEAL som efter ett väldigt misslyckat uppdrag i Mellanöstern anser/inser att han och hans män blev förrådda. Väl på hemmaplan i Amerikat inleder han en, ska man kalla det, en privat undersökning, men han plågas av minnessvårigheter och hallucinationer och har ibland svårt att avgöra vad som är på riktigt och inte.

Aja, saker händer och vår centralfigur blir en man som VERKLIGEN lever för hemnden! Ja ni fattar, snapphanar har inget att komma med här. Gladnej Och som titeln antyder har han en lista med namn som han anser är skyldiga..

Har kommit lite drygt halvvägs och var väl kanske inte helt övertygad efter de första två avsnitten, men efter det har serien verkligen accelererat och levererat strålande äction med supernajsa shootout-scener. Och jag är ju en enkel man pingvin så jag är adekvat underhållen med det. :yes:
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av sienna 03.09.22 18:45

Där kräftorna sjunger som var minst lika bra som boken, dessutom följde den boken väldigt bra så det fanns inget att bli upprörd, förbannad eller besviken på för att de hade sabbat nåt. Väldigt bra film som behöver ses!

För den som inte känner till boken så handlar den om Kya som från ca 7-9 års ålder växer upp ensam i träskmarker i North Carolina. Eftersom befolkningen i den närliggande staden ser snett på henne (hon kallas för "Träskflickan") så blir hon väldigt skygg och hon hämtar sin trygghet i naturen och djurlivet i och runt omkring träsket. Man får följa henne från ca 7-9 års ålder till 23-24 års ålder, från att ha varit en övergiven flicka via hennes stora intresse att katalogisera djurlivet i träsket till att hon blir misstänkt för mord. Allt utspelar sig på 50-60-talet.

Filmen får 5 snäckhalsband av 5 möjliga.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Messalina 30.07.23 15:21

Messalina skrev:Okej, jag har ju sett The Righteous Gemstones på HBO. En helt jävla lysande serie. Två säsonger finns, den tredje är okejad, men jag vet inte när de kommer eller spelas in eller något alls. John Goodman spelar en sån där snorrik tevepredikant med en fullständigt vidrig familj. Briljant!

Sen har jag sett Minx. Också HBO, om en tjej som skapar en feministisk porrtidning med snoppar. MÅNGA SNOPPAR BLIR DET. Väldigt sevärd.

Ja, vad mer? Jag har sett sista säsongen av The last kingdom också. Man gillar ju saxare och vikingar så det här är ju helt i min smak.

Säsong tre av The Righteous Gemstones går på HBO nu och så kom ju säsong två av Good Omens på Amazone Prime igår. IIH!
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Messalina 30.07.23 15:23

sienna skrev:Där kräftorna sjunger som var minst lika bra som boken, dessutom följde den boken väldigt bra så det fanns inget att bli upprörd, förbannad eller besviken på för att de hade sabbat nåt. Väldigt bra film som behöver ses!

För den som inte känner till boken så handlar den om Kya som från ca 7-9 års ålder växer upp ensam i träskmarker i North Carolina. Eftersom befolkningen i den närliggande staden ser snett på henne (hon kallas för "Träskflickan") så blir hon väldigt skygg och hon hämtar sin trygghet i naturen och djurlivet i och runt omkring träsket. Man får följa henne från ca 7-9 års ålder till 23-24 års ålder, från att ha varit en övergiven flicka via hennes stora intresse att katalogisera djurlivet i träsket till att hon blir misstänkt för mord. Allt utspelar sig på 50-60-talet.

Filmen får 5 snäckhalsband av 5 möjliga.

Men, alltså, jag har ju både läst boken och sett filmen och jag tycker nog att både filmen och boken är rätt töntig. Väldigt amerikansk Oprahs book clubbig. Säger jag som sitter här på mina höga litterära hästar.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av ulliso 11.08.23 20:52

Alice i Spegellandet såg vi för en stund sen.
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Vad såg du senast? - Sida 11 Empty Sv: Vad såg du senast?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 11 Föregående  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet