Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bombexplosionen i Oslo

+29
Messalina
wcus
soliton2
ulliso
anneli
Missan
Snedsteg
Taxen
Teka
gaffla
Odalbonden
Aspe
hosni
ladywolf
WAR
Lengens
pangpang
Rampage76
Jug
Ron Obvious
Crocky
gud
luden präst
Pingvin
Reverend Raw
Originalet
löken
Antiquus
Ladybird
33 posters

Sida 10 av 20 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 20  Nästa

Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 15:27

luden präst skrev:

Då är ju 9-11 den yttersta konsekvensen av Islam.

Nej, men av extrem islamism och jihadism.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 15:32

Antiquus skrev:

Nej, men av extrem islamism och jihadism.

Vilka har ungefär lika lite att göra med islam i stort som kristna fundamentalister har med kristendom att göra.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 15:32

luden präst skrev:

Då är ju 9-11 den yttersta konsekvensen av Islam.
Det är en felaktig parallell, tycker jag. Man kan ju självklart vara humanist (i meningen människovän utan hat mot andra folkgrupper) och muslim, men man kan ju inte vara humanist och SD-are.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av anneli 25.07.11 15:45

Åhh nej!

"Anders Behring Breivik var känd av den norska polisens säkerhetstjänst.
Han stod på en lista över norrmän som hade köpt varor av en polsk butik, som säljer kemikalier."

Vad tragiskt! Att ABB inte blev ordentligt kontrollerad...

anneli
anneli

Antal inlägg : 44
Join date : 11-07-24
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av anneli 25.07.11 15:48

Ladybird skrev:

Jag kanske uppfattat saker helt fel, men jag tycker att det funnits antydningar om att han haft pengar på banken/i madrassen. Kanske har han levt på ett arv eller nåt? Vetej

Tydligen har han levt på sin mamma i två år, iaf bott hemma. ABB:s mamma hade vid tillfälle sagt till en granne att grannen var snäll och duktig som försörjde sina föräldrar medans hon fortfarande fick försörja sin vuxna son...

Läste oxå att ABB hade ett par hundratusen kr i besparingar. Kanske från aktieaffärer.
anneli
anneli

Antal inlägg : 44
Join date : 11-07-24
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 15:51

Glöm inte att vi även måste skuldbelägga alla norrmän (åtminstone alla blonda) efter som Breivik var av norsk nationalitet samt alla män eftersom han bevisligen även var man.
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 16:00

Aspe skrev:Det är en felaktig parallell, tycker jag. Man kan ju självklart vara humanist (i meningen människovän utan hat mot andra folkgrupper) och muslim, men man kan ju inte vara humanist och SD-are.
Det var lite väl svepande, eller? Jag tror inte alls att SD-are nödvändigtvis bär på något hat mot andra folkgrupper.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 16:04

Pingvin skrev:Det var lite väl svepande, eller? Jag tror inte alls att SD-are nödvändigtvis bär på något hat mot andra folkgrupper.
Men det tror jag.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 16:09

soliton2 skrev:Glöm inte att vi även måste skuldbelägga alla norrmän (åtminstone alla blonda) efter som Breivik var av norsk nationalitet samt alla män eftersom han bevisligen även var man.

Så vad? Du anser inte att hans politiska tillhörighet och de grupperingar han hämtat inspiration från ska granskas?
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 16:12

anneli skrev:Åhh nej!

"Anders Behring Breivik var känd av den norska polisens säkerhetstjänst.
Han stod på en lista över norrmän som hade köpt varor av en polsk butik, som säljer kemikalier."

Vad tragiskt! Att ABB inte blev ordentligt kontrollerad...


De gav nån sorts förklaring om att han inte fanns registrerad utan bara omnämnd en gång i något ganska omfattande material med utlandsbetalningar. Man ska nog inte dra för stora växlar på det.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 16:16

Jag tycker inte det är konstigt att SD och liknande partier får skit efter ett sånt här dåd. I någon mening förtjänar de det ju, eftersom de är snabba med att kollektivt skuldbelägga t ex just muslimer efter islamistiska terrordåd. Men, det betyder ju inte att det är rätt. Jag tycker man får bestämma sig, antingen är det okej för alla att hålla på på det här sättet, och komma med anklagelser och insinuationer vad det ena eller andra partiet "egentligen" står för, eller så är det inte okej för någon. Nu pågår det ju som sagt rena huggsexan på Newsmill om var den här galningen hör hemma allra mest. Alla vill försöka baxa över honom till någon annan, men till vilken nytta? Jag läste att någon anklagade SD för att poppa champagnekorkar när bomben gick av och alla trodde att det var islamister som låg bakom. I någon annan artikel läste jag anklagelser om att kulturvänstern (vilka de nu är) tog fram champagnen när det stod klart att han var etnisk norsk med hat mot muslimer, etablissemanget, alla. 80 barn, ungdomar och unga vuxna har skjutits ihjäl, och det yras om champagnekorkar.. Gonatt
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 16:18

Aspe skrev:Men det tror jag.
Åh. Men det finns ju många olika folkgrupper som är representerade även inom SD? Alltså deras förtroendevalda? För att inte tala om alla som röstat på dem.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av luden präst 25.07.11 16:21

Pingvin skrev:Jag tycker inte det är konstigt att SD och liknande partier får skit efter ett sånt här dåd. I någon mening förtjänar de det ju, eftersom de är snabba med att kollektivt skuldbelägga t ex just muslimer efter islamistiska terrordåd. Men, det betyder ju inte att det är rätt. Jag tycker man får bestämma sig, antingen är det okej för alla att hålla på på det här sättet, och komma med anklagelser och insinuationer vad det ena eller andra partiet "egentligen" står för, eller så är det inte okej för någon. Nu pågår det ju som sagt rena huggsexan på Newsmill om var den här galningen hör hemma allra mest. Alla vill försöka baxa över honom till någon annan, men till vilken nytta? Jag läste att någon anklagade SD för att poppa champagnekorkar när bomben gick av och alla trodde att det var islamister som låg bakom. I någon annan artikel läste jag anklagelser om att kulturvänstern (vilka de nu är) tog fram champagnen när det stod klart att han var etnisk norsk med hat mot muslimer, etablissemanget, alla. 80 barn, ungdomar och unga vuxna har skjutits ihjäl, och det yras om champagnekorkar.. Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 3181618110

Ja, det är ju sant iofs.
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 16:23

Ladybird skrev:

Så vad? Du anser inte att hans politiska tillhörighet och de grupperingar han hämtat inspiration från ska granskas?

All form av extremism som hotar allmänheten faller under polisens normala bevakningsområde. Eller ska vi även granska Kyrkan? Vilka hemska planer om korståg och andra elakheter smider de i stängda ordensrum?










soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 16:30

Pingvin skrev:Åh. Men det finns ju många olika folkgrupper som är representerade även inom SD? Alltså deras förtroendevalda? För att inte tala om alla som röstat på dem.
Jag diskuterade huruvida själmordsbombare skulle vara den extrema yttringen av islam. Det är det ju inte.

Men det är ju den extrema yttringen av islamister och deras vi och dom-tänkade. Precis som SD har ett vi och dom-tänkande.

En islamist är ju inte extrapoleringen av en muslim lika litet som en vit makt-rasist av en folkpartist.

För övrigt håller jag med om det osmakliga i den pågående Newsmill-skuldkastningen hit och dit.


Senast ändrad av Aspe den 25.07.11 16:36, ändrad totalt 2 gånger
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 16:33

soliton2 skrev:

All form av extremism som hotar allmänheten faller under polisens normala bevakningsområde. Eller ska vi även granska Kyrkan? Vilka hemska planer om korståg och andra elakheter smider de i stängda ordensrum?

Jag tycker att man även ska granska hans kopplingar till religiösa samfund, ja. Jag tycker att det ännu har talats för lite om att han kallade sig kristen konservativ.

Jag förstår fortfarande inte varför du väljer att förlöjliga diskussionen om hans politiska kopplingar.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 16:46

Ladybird skrev:Jag tycker att man även ska granska hans kopplingar till religiösa samfund, ja. Jag tycker att det ännu har talats för lite om att han kallade sig kristen konservativ.

Jag förstår fortfarande inte varför du väljer att förlöjliga diskussionen om hans politiska kopplingar.

Man kan ju ha alla möjliga politiska eller religiösa uppfattningar utan att det skadar någon. Det är ju en slags frihet vi har. Men när de övergår från studier på kammaren till handfasta försök till påverkan, med eller utan våld, först då blir det otrevligt.
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 16:48

Aspe skrev:Jag diskuterade huruvida själmordsbombare skulle vara den extrema yttringen av islam. Det är det ju inte.

Men det är ju den extrema yttringen av islamister och deras vi och dom-tänkade. Precis som SD har ett vi och dom-tänkande.

En islamist är ju inte extrapoleringen av en muslim lika litet som en vit makt-rasist av en folkpartist.

För övrigt håller jag med om det osmakliga i den pågående Newsmill-skuldkastningen hit och dit.
Jo, jag såg diskussionen ni höll på med, jag orkade bara inte ge mig in i den (om vem/vilka som ska sägas befinna sig på samma skala, och vilka som inte gör det). Jag är övertygad om att det är helt och hållet subjektiva bedömningar.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 16:53

Ladybird skrev:

Jag tycker att man även ska granska hans kopplingar till religiösa samfund, ja. Jag tycker att det ännu har talats för lite om att han kallade sig kristen konservativ.
Det kanske kommer fram mer senare, men jag tror att det får betraktas som en återvändsgränd i det här fallet. Han skriver själv i den där filmen på Youtube att det framför allt handlar om en kulturell kristendom, och i något stycke i hans manifest (som refererades till i Aftonbladet) så uttryckte han sig i stil med att "om gud finns, så.."

En kristen fundamentalist som det är något med skulle rimligen vara blint övertygad om guds existens. Men han hade visst bett till gud några veckor innan dådet.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 17:11

soliton2 skrev:

Man kan ju ha alla möjliga politiska eller religiösa uppfattningar utan att det skadar någon. Det är ju en slags frihet vi har. Men när de övergår från studier på kammaren till handfasta försök till påverkan, med eller utan våld, först då blir det otrevligt.

Det låter på dig som att du vill skilja handlingen från motiven. En enkel men feg lösning.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 17:13

Pingvin skrev:Det kanske kommer fram mer senare, men jag tror att det får betraktas som en återvändsgränd i det här fallet. Han skriver själv i den där filmen på Youtube att det framför allt handlar om en kulturell kristendom, och i något stycke i hans manifest (som refererades till i Aftonbladet) så uttryckte han sig i stil med att "om gud finns, så.."

En kristen fundamentalist som det är något med skulle rimligen vara blint övertygad om guds existens. Men han hade visst bett till gud några veckor innan dådet.

Aha, du är mer påläst än jag, ser jag. Jag försöker bestämma mig för om det är en lättnad eller ej.

Spoiler:
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 17:17

Ladybird skrev:

Det låter på dig som att du vill skilja handlingen från motiven. En enkel men feg lösning.

Man får komma ihåg att Breivik besitter någon slags galenskap och därmed är inte motiven speciellt relevanta. Gissar jag.


soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 17:19

soliton2 skrev:

Man får komma ihåg att Breivik besitter någon slags galenskap och därmed är inte motiven speciellt relevanta. Gissar jag.

Skulle du säga det om en islamistisk självmordsbombare också?
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 17:25

Ladybird skrev:

Aha, du är mer påläst än jag, ser jag. Jag försöker bestämma mig för om det är en lättnad eller ej.

Spoiler:
Youtube-filmen tar inte särskilt lång stund att läsa igenom (fast all text är inte läsbar pga dålig bildkvalitet). Hans 1500 sidor långa manifest däremot, det tänker jag verkligen inte slösa tid på. Vad?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 17:37

Urk, nu finns det en film på dn.se som tydligen ska visa "Skriken, paniken" på Utöya. Jag tänker göra mig själv en stor tjänst och inte titta på den.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 10 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 10 av 20 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 20  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet