Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bombexplosionen i Oslo

+29
Messalina
wcus
soliton2
ulliso
anneli
Missan
Snedsteg
Taxen
Teka
gaffla
Odalbonden
Aspe
hosni
ladywolf
WAR
Lengens
pangpang
Rampage76
Jug
Ron Obvious
Crocky
gud
luden präst
Pingvin
Reverend Raw
Originalet
löken
Antiquus
Ladybird
33 posters

Sida 11 av 20 Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa

Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 17:43

Pingvin skrev:Urk, nu finns det en film på dn.se som tydligen ska visa "Skriken, paniken" på Utöya. Jag tänker göra mig själv en stor tjänst och inte titta på den.
Gravt osmakligt tycker jag. Betalar tidningen för sådant?
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 18:02

Aspe skrev:Gravt osmakligt tycker jag. Betalar tidningen för sådant?
Vetej Vad?
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 18:04

Nu lyssnade jag lite mer på vad norska säkerhetstjänsten kände till om honom tidigare. I samband med en "valutacheck" av en firma så fanns hans namn med som en kund till firman. Han hade handlat av dem en gång, för 120 kr. Det var allt de kunde hitta.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 18:07

Pingvin skrev:Urk, nu finns det en film på dn.se som tydligen ska visa "Skriken, paniken" på Utöya. Jag tänker göra mig själv en stor tjänst och inte titta på den.

Jag har tillräckligt många av deras berättelser snurrande i huvudet när jag ska somna som det är. Vad? Så jag rör inte den heller.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 25.07.11 18:12

Pingvin skrev:
Vetej Vad?
Jag undrade med tanke på att det finns en artikel på samma sida, där man talar om hur fler och fler människor stannar för att filma istället för att hjälpa till vid bilolyckor. Betalar man för filmer av tragedier har ju DN själva givit förklaringen...

Jag tänker definitivt inte se.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 18:39

soliton2 skrev:

Man får komma ihåg att Breivik besitter någon slags galenskap och därmed är inte motiven speciellt relevanta. Gissar jag.



Är det irrelevant att han ser sig som Norges och Västeuropas frälsare från "kulturmarxismen" och det akut hotande muslimska maktövertagandet? Är det ointressant att han ville skada Arbeiderpartiet och dess rekrytering så mycket som möjligt, eftersom han ser partiet och dess ungdomsförbund som landsförrädare? Har det ingen som helst betydelse att kommentarsfält och bloggar svämar över av exakt samma värderingar som han står för? Det är ju inte så att han är särskilt originell på annat vis än att han bestämde sig för att göra något åt det system och de människor han hatar på ett häpnadsväckande välplanerat, kalblodigt, brutalt och djävulskt sätt. Det och hans megalomani och narcissism.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 18:55

Titta! T. o. m. Carl Bildt tycks begripa i alla fall till dels vad det handlar om:

"För inte så länge sedan var det allt judiskt som var främmande och måste stötas bort. I vår djupt protestantiska kultur kunde katoliker under århundraden bli föremål för regelrätt förföljelse. Och nu är det den tredje av de religioner som leder sitt utsprung tillbaka till vår Abraham som på samma sätt får primitivism att välla fram hos de som skräms av det annorlunda"

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=270411

Och här är en mycket bra och intressant artikel i Verdens gang:

"Breivik var også en ivrig nettdebattant på diverse islamkritiske forum.

Forskere VG Nett har snakket med peker på at deltagelse i nettdebatter er et sentralt kjennetegn blant personer som deler Breiviks syn på ideologi og samfunn.

- Basert på det vi har lest og sett, kan vi si at han springer ut fra en bevegelse som har utviklet seg på internett de siste ti årene og kalles «counterjihadists». De er overbevist om at Europa står overfor en stor trussel, og at Europa er i ferd med å bli arabisert eller islamisert, til å bli et Eurabia. Noe de hevder sentrale myndigheter og medier er med på å legge til rette for. De betegner derfor politikere som forrædere, sier journalist og forfatter av boken Eurofacism Øyvind Strømmen til VG Nett.

Han publiserte i går innlegget "Kven er terroristen?" hvor han forklarer ideologien til Breivik og hvordan han kan ha blitt radikalisert. Han mener det bare var et spørsmål om tid før vi ville se voldelige utslag fra denne bevegelsen.

- Hvis du sier at landet er i ferd med å bli kolonisert og at landets politiske ledere er forrædere, er ikke steget langt til vold, sier Strømmen."


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080720
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 19:07

Apropå kristendomsaspekten skrev Dagens Anders Gustafsson redan i lördags bl a att:

"För Dagens läsare känns det extra obehagligt att höra ordet "kristen" i samband med en man som kallblodigt ska ha mördat 91 personer i gårdagens terrordåd. Vad detta står för mer specifikt är svårt att säga i nuläget. Jag har just försökt sammanställa Anders Behring Breiviks ideologiska profil utifrån hans inlägg på Document.no.

Han skriver där följande:
"Jag döptes och döpte/konfirmerade mig av egen fri vilja då jag var 15.
Men dagens protestantiska kyrka är ett skämt. Präster i jeans som marscherar för Palestina, och kyrkor som ser ut som minimalistiska köpcenter. Jag är anhängare av en indirekt kolleltiv konvertering från den protestantiska kyrkan tillbaka till den katolska. Tills vidare röstar jag på de mest konservativa kandidaterna vid kyrkoval.
Det enda som kan rädda den protestantiska kyrkan är att gå back to basics."
Vad drar vi för slutsatser? Svårt att säga i ett så tidigt skede, men jag gör några reflektioner.
Det verkar vara multikulturalismen i allmänhet och islam i synnerhet - och de som stöder dem - som är hans måltavlor och fokus. Detta även när han diskuterar sina kyrkliga preferenser. Vad "en indirekt kollektiv konvertering" till Katolska kyrkan innebär känns minst sagt otydligt. Dessutom känns det lätt förvirrat då ju Katolska kyrkan är global. Den samlar folk från alla länder, alla nationaliteter."

http://www.dagen.se/blogg/utrikesbloggen/2011/07/de-obehagliga-fragorna-kring-breivik

DEssutom har jag någonstans läst, jag minns tyvärr inte var, att Breivik i sitt manifest inte säger sig vara aktivt troende kristen, dvs han har inte en personlig relation till Jesus, utan det handlar om vad han (miss-)uppfattar som kristna värderingar och den europeiska kristna kulturen.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 19:07

Antiquus skrev:
Är det irrelevant att han ser sig som Norges och Västeuropas frälsare från "kulturmarxismen" och det akut hotande muslimska maktövertagandet? Är det ointressant att han ville skada Arbeiderpartiet och dess rekrytering så mycket som möjligt, eftersom han ser partiet och dess ungdomsförbund som landsförrädare? Har det ingen som helst betydelse att kommentarsfält och bloggar svämar över av exakt samma värderingar som han står för? Det är ju inte så att han är särskilt originell på annat vis än att han bestämde sig för att göra något åt det system och de människor han hatar på ett häpnadsväckande välplanerat, kalblodigt, brutalt och djävulskt sätt. Det och hans megalomani och narcissism.

Du har ju totalt gått på hans "grej". Skulle du lyssnat på ett politiskt anförande av Thomas Quick också?
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 19:15

soliton2 skrev:

Du har ju totalt gått på hans "grej". Skulle du lyssnat på ett politiskt anförande av Thomas Quick också?

Du har fortfarande inte svarat på om du även bortser från politiska motiv när det gäller islamistiska självmordsbombare. För de måste ju också ha en skruv lös.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 19:27

Ladybird skrev:
Du har fortfarande inte svarat på om du även bortser från politiska motiv när det gäller islamistiska självmordsbombare. För de måste ju också ha en skruv lös.

Jag vet ärligt talat inte. Som jag har förstått det hela så skriker självbombaren "Gud är stor" och tar sedan livet av samtliga närvarande i bussen eller på gatan. Breivik var tydligen euforisk i sitt dödande och "hurrade" över sin egen insats. Var och en får väl dra sina egna slutsatser.
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 19:41

soliton2 skrev:

Jag vet ärligt talat inte. Som jag har förstått det hela så skriker självbombaren "Gud är stor" och tar sedan livet av samtliga närvarande i bussen eller på gatan. Breivik var tydligen euforisk i sitt dödande och "hurrade" över sin egen insats. Var och en får väl dra sina egna slutsatser.

Hårklyverier.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 25.07.11 19:46

Bl a Expos Jonatan Leman diskuterar den anti-muslimska extremismen i Studio ett: http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3304698&codingformat=.m4a&metafile=asx
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av anneli 25.07.11 19:50

Ladybird skrev:Nu lyssnade jag lite mer på vad norska säkerhetstjänsten kände till om honom tidigare. I samband med en "valutacheck" av en firma så fanns hans namn med som en kund till firman. Han hade handlat av dem en gång, för 120 kr. Det var allt de kunde hitta.

Just ja. Läste det senare också. Ett mkt litet belopp samt att ABB dessutom hade sitt "företag".
anneli
anneli

Antal inlägg : 44
Join date : 11-07-24
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av anneli 25.07.11 19:53

Jag hoppas de söker mkt noga även på ön! Med tanke på de som fortfarande saknas. Tänk ifall de finns instängda i en källare eller långt in i någon grotta utmed en klippa helt utmattade, utan mat i 3 dygn nu isf.
anneli
anneli

Antal inlägg : 44
Join date : 11-07-24
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 20:49

anneli skrev:Jag hoppas de söker mkt noga även på ön! Med tanke på de som fortfarande saknas. Tänk ifall de finns instängda i en källare eller långt in i någon grotta utmed en klippa helt utmattade, utan mat i 3 dygn nu isf.

Om de var kvar hade de säkert hittats med de hundar som använts. De har väl också sökt med helikopter tror jag. Men det är nog i omgivningarna runt ön.
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 25.07.11 21:26

Varför. Varför.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 25.07.11 21:53

Just nu sitter ledaren för English Defence League i ett BBC-program och försöker på ett fullständigt panikartat sätt försvara - eller snarare blåneka till - de kontakter som det norska monstret haft med dem. Det skulle vara komiskt om det inte vore för alla de mördade.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Originalet 25.07.11 22:55

Pingvin skrev:Urk, nu finns det en film på dn.se som tydligen ska visa "Skriken, paniken" på Utöya. Jag tänker göra mig själv en stor tjänst och inte titta på den.
Men fy f-n helt ärligt. Igår råkade jag se en bild på vg.no på mannen där han står o skjuter i vattnet som inte var grå/vitmaskad som alla de andra bilderna som visats varit. Det mörkgrå i vattnet var förstås rött - blod. Det var obehagligt tillräckligt. Jag undrar om jag någonsin kommer förstå det inträffade. Å ena sidan vill jag ta in allting. Sen har jag gråtit pga att det är så fruktansvärt. Å andra sidan säger min hjärna "ta inte in detta, du funkar inte så, du klarar inte det, du vill inte, det är FÖR hemskt".

För ca en vecka sen spelade jag ett sk. "shoot-em-up" spel för första gången i mitt liv, där man ska ta livet av streckgubbar, med div vapen. jag tycket det var skoj och spelade det ett par gånger tills jag klarade sista nivån, det handlade bara om precisionsskjutning och snabba reflexer. Men nu mår jag nästan dåligt och undrar om A.B.B. spelat såna spel... ja... jag är en softis, en som är mjuk om hjärtat.


(För långt att läsa?)

Originalet

Antal inlägg : 209
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 22:59

Pingvin skrev:Varför. Varför.

Norsk TV besökte Breiviks far någonstans i Frankrike. En fantastisk villa med milsvid utsikt. På frågan om pappan kände någon skuld för det inträffade var svaret nej. Han kände sorg och skam och tyckte att sonen borde tagit livet av sig istället för att begå morden.

Inte vet jag men här ligger kanske en del av förklaringen. En skethög till farsa som inte försökt ta kontakt med sin son på sexton år.
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Originalet 25.07.11 23:01

soliton2 skrev:

Norsk TV besökte Breiviks far någonstans i Frankrike. En fantastisk villa med milsvid utsikt. På frågan om pappan kände någon skuld för det inträffade var svaret nej. Han kände sorg och skam och tyckte att sonen borde tagit livet av sig istället för att begå morden.

Inte vet jag men här ligger kanske en del av förklaringen. En skethög till farsa som inte försökt ta kontakt med sin son på sexton år.
Saker är inte alltid så enkla... finns många som har en deadbeat farsa som inte blir mördare för det...

Originalet

Antal inlägg : 209
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av soliton2 25.07.11 23:30

Originalet skrev:Saker är inte alltid så enkla... finns många som har en deadbeat farsa som inte blir mördare för det...

Jag menar på inget sätt att detta är den enkla förklaringen men hur kan man överhuvudtaget förklara att någon kan begå ett så bestialiskt dåd. Jag har svårt att tro att Breivik fått en exemplarisk kärleksfull uppväxt.
soliton2
soliton2

Antal inlägg : 60
Join date : 11-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 26.07.11 6:02

Apropå kristendomsaspekten igen och Anders Gustafsson ännu en gång:

"Ett citat i hans så kallade manifest är särskilt belysande för hur han ser på detta:

"Om du har en personlig relation med Jesus Kristus och Gud så är du en religiös kristen. Jag och många med mig har inte nödvändigtvis en personlig relation till Jesus Kristus och Gud. Vi tror däremot på kristendomen som en kulturell, social, identitets och moralisk plattform."

En central idé i Anders Behring Breiviks variant av kulturkristendom är "självförsvar". Den moderna kyrkans pacifism har kastrerat kristendomen, hävdar han. Men kyrkan borde egentligen även kunna ta till "förebyggande" våld mot sina meningsmotståndare.

I en annan del av boken räknar han upp en rad bibelpassager som han menar bekräftar rätten till detta "självförsvar". Detta verkar vara det centrala i hans sätt att läsa Bibeln.

I Breiviks värld befinner sig Västerlandet i krig. Ett kulturkrig. "Och eftersom detta är ett kulturkrig, så kräver vår definition av att vara kristen inte nödvändigtvis att du har en relation med Gud eller Jesus."

Han fortsätter med att konstatera att detta med att vara kristen kan innebära så många saker. Bland annat att vilja bevara det europeiska, kristna kulturarvet. Det är avgörande, skriver han, att man förstår skillnaden mellan en kristen, fundamentalistisk teokrati ("det vi inte vill ha") och ett sekulärt europeiskt samhälle baserat på det kristna kulturarvet ("det vi vill ha")."

/---/

Han skriver på ett ställe att judendom och kristendom betydde mycket för Västerlandets uppgång. Sedan hyllar han Nietzsche för att ha visat hur det fanns ett inneboende frö till självdestruktion i dessa religioner: Det var omsorgen om de svaga, kristendomens "slavmoral".

Breivik vänder sig mot hur kristendomen vänder sig till de förtryckta och de fattiga. Medan de ädla och maktfulla fördöms i evighet, så som han uppfattar det.

Denna kristendomens slavmoral har sedan anammats av multikulturalisterna. Marxister och liberaler har skapat offergrupper, olika minoriteter vars offerstatus sedan kan användas för att diktera villkoren för Europas medborgare.
"

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=270499
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 26.07.11 6:31

Daily Telegraph avslöjar att Breivik har haft kontakter med English Defence League: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/8661139/Norway-killer-Anders-Behring-Breivik-had-extensive
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 26.07.11 8:13

Originalet skrev:För ca en vecka sen spelade jag ett sk. "shoot-em-up" spel för första gången i mitt liv, där man ska ta livet av streckgubbar, med div vapen. jag tycket det var skoj och spelade det ett par gånger tills jag klarade sista nivån, det handlade bara om precisionsskjutning och snabba reflexer. Men nu mår jag nästan dåligt och undrar om A.B.B. spelat såna spel... ja... jag är en softis, en som är mjuk om hjärtat.
Ja, han har visst spelat Modern Warfare 2, en så kallad first-person-shooter. Bara ännu en faktor att skylla på, det är datorspelens fel..
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 11 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 20 Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet