Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Chattråden

+16
Thobbs
hosni
Korsfäst
sienna
löken
pangpang
Messalina
ulliso
Elvis
luden präst
Hekate
Crocky
Ladybird
Aristo
dunet
Pingvin
20 posters

Sida 19 av 40 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20 ... 29 ... 40  Nästa

Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 16.11.17 13:57

sienna skrev:Nu är jag så lättad! Däckad

Medusa har haft dålig päls och tappat päls ett tag och jag har ju kopplat det till foderbytet. Jag tycker också att hon har druckit lite mer än vanligt, men har inte reagerat så mycket på det. I fredags märkte jag att hennes i vanliga fall 10 cm långa morrhår nu bara var ca 3 cm på ena kinden, så jag började titta lite närmare på henne, och insåg att hon har gått ner 1,5 kg, från 5 kg till 3,5. Det är ganska mycket. Så jag googlade lite och fick träff på sköldkörtelproblem. Hon prickade in typ alla symptom på det, så i tisdags var jag hos veterinären för tester. Hon nämnde att det också kunde vara diabetes. Eftersom de saknade en del till apparaten som de använder för sköldkörteltestet ringde veterinären mig med svaret igår, och det är sköldkörteln. Tack och lov. För diabetes på en katt (eller ett djur) verkar inte roligt alls, man behöver ge två insulinsprutor om dagen, på samma tid varje dag och får hon inte sprutan i tid kan hon krascha och eventuellt dö.

Sköldkörteln måste också behandlas livet ut, nu ska hon äta medicin 2 ggr/dagen men det går att ge den när som helst (utspritt över dagen) och glömmer jag att ge en gång så gör det inte jättemycket, då fortsätter jag bara enligt rutinen. Nu i början blir det lite besök för att se hur hon svarar på medicinen och justera dosen, men sedan ska det inte vara några problem om hon reagerar bra på medicinen. Något besök per år lär det ju bli för att kolla henne. Det går även att behandla det här med att ge katten radioaktivt jod som slår ut sköldkörteln en gång för alla. Det är en (svindyr) engångsgrej och de flesta katter blir friska efter den behandlingen. De blir inlagda en vecka på djursjukhus och sedan kan de vara lite radioaktiva i 2-3 veckor efter så det är särskild hantering av katten under den tiden, men sen är allt bra och katten är förhoppningsvis helt frisk. Efter att ha pratat med Folksam vet jag att den behandlingen ingår i försäkringen, så det känns verkligen jätteskönt att veta att jag kan välja att ge henne den svindyra behandlingen när hon har stabiliserats och hennes värden har blivit normala med hjälp av medicinen.

Jag var redan inställd på att det var sköldkörteln innan jag åkte till veterinären, så när hon nämnde diabetes blev jag livrädd. Nu är jag mest lättad över att det är sköldkörteln, som går att behandla både medicinskt och genom en engångsbehandling.
Oj, vilken grej! Men bra att det är något som går att behandla. En radioaktiv katt låter inte så kul dock. Besvärad
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 16.11.17 13:59

Jag har precis byggt färdigt en "porrtratt" här..!! Applåder :Y: Dansar
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 14:15

Elvis skrev:
Oj, vilken grej! Men bra att det är något som går att behandla. En radioaktiv katt låter inte så kul dock. Besvärad
Jag har spenderat helgen med att googla och läsa ganska mycket om det här så riktlinjen är 1 vecka på ett av de få djursjukhus som har Strålskyddsinstitutets tillstånd att utföra jodbehandlingen, för att få ner djurets radioaktivitet, sen kan det finnas rester kvar i päls och avföring och därför ska umgänget begränsas i 2-3 veckor för att inte riskera något.

Det finns ett djursjukhus i Göteborg där katten bara är inlagd i 2-3 dagar och begränsningen i umgänge är 1 vecka efter hemkomst, och det är för att den veterinären genomför någon slags strålningskoll efter jodbehandlingen. Behandlingen är identisk på alla djursjukhus, men det är bara det djursjukhuset som gör en strålningskoll efter behandlingen och därför får korta ner tiden för vistelse och umgänge, övriga måste följa Strålskyddsinstitutets uppsatta regler. Gjorde de andra djursjukhusen också koll efter behandling skulle de också kunna korta ner sina tider. Så jag känner att 1 veckas inläggning och sen 1 veckas begränsat umgänge borde vara tillräckligt.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 16.11.17 14:25

sienna skrev:
Jag har spenderat helgen med att googla och läsa ganska mycket om det här så riktlinjen är 1 vecka på ett av de få djursjukhus som har Strålskyddsinstitutets tillstånd att utföra jodbehandlingen, för att få ner djurets radioaktivitet, sen kan det finnas rester kvar i päls och avföring och därför ska umgänget begränsas i 2-3 veckor för att inte riskera något.

Det finns ett djursjukhus i Göteborg där katten bara är inlagd i 2-3 dagar och begränsningen i umgänge är 1 vecka efter hemkomst, och det är för att den veterinären genomför någon slags strålningskoll efter jodbehandlingen. Behandlingen är identisk på alla djursjukhus, men det är bara det djursjukhuset som gör en strålningskoll efter behandlingen och därför får korta ner tiden för vistelse och umgänge, övriga måste följa Strålskyddsinstitutets uppsatta regler. Gjorde de andra djursjukhusen också koll efter behandling skulle de också kunna korta ner sina tider. Så jag känner att 1 veckas inläggning och sen 1 veckas begränsat umgänge borde vara tillräckligt.
Låter coolt faktiskt! En glow in the dark-katt!
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 15:53

Nu har vi varit på öppna förskolan så nu sover han förhoppningsvis ett tag (mellan amningar...). Nu ska jag läsa vad ni har för er. Nyfiken

Sienna, jag skulle radiojodat en katt. Men jag hade hållt den undan gravida mönniskor och små människor. En släkting har fått radioaktivt jod (människa) och en familjemedlem (människa) gör nog det om hen får tillbaka sköldkörtelproblemet igen. Det är väl kanske inte samma doser, för där verkar det inte vara tal om så lång inläggning?
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 16:16

Okej, jag fick gå iväg när jag skickade iväg det där, men nu ska jag läsa om hur det är med er. Love
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 16:49

sienna skrev:Jag har åkt Wildfire! Woot Två gånger! Woot Det var askul! Woot Jag vill göra det igen! Woot Jag älskar den! Lovesmil
I 83-gradersdroppen så har inte hjulen på vagnarna kontakt med själva banan i några meter. Woot
Eek Lalala

Du är galen! Gammalt inlägg, men det blir ju aldrig inaktuellt att galenförklara Sienna. Galen!
Elvis, du också. :nejnej:
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 18:11

Teka skrev:Nu har vi varit på öppna förskolan så nu sover han förhoppningsvis ett tag (mellan amningar...). Nu ska jag läsa vad ni har för er. Nyfiken

Sienna, jag skulle radiojodat en katt. Men jag hade hållt den undan gravida mönniskor och små människor. En släkting har fått radioaktivt jod (människa) och en familjemedlem (människa) gör nog det om hen får tillbaka sköldkörtelproblemet igen. Det är väl kanske inte samma doser, för där verkar det inte vara tal om så lång inläggning?
Ja, jag kommer absolut radiojoda henne när hon har stabiliserats, särskilt nu när jag vet att försäkringen täcker det också. :yes: Jag funderade redan på att göra det även om inte försäkringen täckte behandlingen, eftersom det verkar ge så gott resultat.
Som jag skrev så finns det ett ställe i Göteborg där katten bara ligger inne några dagar, det är för att de kollar strålningen efter behandling. De andra ställena gör inte det, och då måste de väl ha marginal så att de inte släpper iväg Tjernobyl-djur.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 18:11

Teka skrev:
Eek Lalala

Du är galen! Gammalt inlägg, men det blir ju aldrig inaktuellt att galenförklara Sienna. Galen!
Elvis, du också. :nejnej:
JAG ÄLSKAR WILDFIRE!!!!!112 Love
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 18:27

sienna skrev:
Ja, jag kommer absolut radiojoda henne när hon har stabiliserats, särskilt nu när jag vet att försäkringen täcker det också. :yes: Jag funderade redan på att göra det även om inte försäkringen täckte behandlingen, eftersom det verkar ge så gott resultat.
Som jag skrev så finns det ett ställe i Göteborg där katten bara ligger inne några dagar, det är för att de kollar strålningen efter behandling. De andra ställena gör inte det, och då måste de väl ha marginal så att de inte släpper iväg Tjernobyl-djur.
Kan det vara ett alternativ att åka till Göteborg?
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 18:30

sienna skrev:
JAG ÄLSKAR WILDFIRE!!!!!112 Love
Du kommer stupa rätt ner i Bråviken!!!1
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 18:42

Teka skrev:
Kan det vara ett alternativ att åka till Göteborg?
Nä, i dagsläget tänker jag mig nog behandling på närmare håll, men när det väl blir dags kanske jag ändrar mig. Det beror på hur lång väntetid det är på de olika djursjukhusen också. Det verkar som om de tar in 2 katter i taget och behandlar, så de väntar tills de har 2 katter.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 18:42

Teka skrev:
Du kommer stupa rätt ner i Bråviken!!!1
Det är värt det!
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Ladybird 16.11.17 19:07

Note to self: ge sienna en geigermätare i julklapp.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 16.11.17 19:20

Ladybird skrev:Note to self: ge sienna en geigermätare i julklapp.
Och blykläder. :ja:
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 16.11.17 19:54

Ladybird skrev:Note to self: ge sienna en geigermätare i julklapp.
Elvis skrev:
Och blykläder. :ja:
:-D
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 20:13

Elvis skrev:
Och blykläder. :ja:
Du som har koll. Vad föreställer egentligen den gula babbeln i babblarna? Nyfiken
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 16.11.17 20:58

Teka skrev:
Du som har koll. Vad föreställer egentligen den gula babbeln i babblarna? Nyfiken
Mina barn är för stora för babblarna så jag får passa på den frågan. Messa är dock en babbelexpert!
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Elvis 16.11.17 21:21

Idag var jag på ett möte med en man som då och då drog i grenen på brallorna. Som hans kalsonger klistrat fast i pungen och han vill få loss dem. Och där satt jag och låtsades som ingenting.
Elvis
Elvis

Antal inlägg : 640
Join date : 11-07-12
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 21:57

Elvis skrev:
Mina barn är för stora för babblarna så jag får passa på den frågan. Messa är dock en babbelexpert!
Det ser ut lite som något man kan använda för att slippa se babblarna i X antal år till. Gandalf trodde att det nog skulle vara någon slags grönsak istället. elephant
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 16.11.17 22:17

Mitt öga som jag skadade förra veckan svider lite mer ikväll. Är det priset man får betala för att man gått in och läst massa liten forumtext här? Trött
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av luden präst 17.11.17 5:35

Idag är det ju Internationella binddagen och jag hoppas att vi alla ska kunna prestera ett värdigt firande, utan slagsmål, fylla och öppet kopulerande. :ja(
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av sienna 17.11.17 8:11

Teka skrev:Mitt öga som jag skadade förra veckan svider lite mer ikväll. Är det priset man får betala för att man gått in och läst massa liten forumtext här? Trött
Eek Skadat ögat? Vad har hänt?
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 17.11.17 13:20

sienna skrev:
Eek Skadat ögat? Vad har hänt?
Amningsskada. :ja(
Det gick lugnt till och inte lika sprattligt som vanligt så jag slappnade av och var inte på min vakt. Medan mina ögon var invaggade i den falska tryggheten och blinkade långsamt så skred den snabba handen med de vassa naglarna till verket och mötte min hornhinna.

Liknande grejer har hänt fler gånger, jag kom på igår att jag kanske borde skaffa ett "amningshalsband" så att han får något annat att pilla med (än mina hornhinnor...)
Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Teka 17.11.17 13:28

När jag träffade ögonläkaren mindre än två veckor tidigare (pga. hand eller tröjärm som oväntat viftat till medan jag bar honom i mörker och inte såg det komma) så sa han att mitt o-favoritöga står och roterar litegrann hela tiden vilket är vanligt hos skelögda, det förklarar ju varför jag gillar det ögat sämre. Det var självklart inte det ögat han prickade in så nu har jag ett roterande öga och ett med sår som drar ut saker jag ser neråt.

Teka
Teka

Antal inlägg : 276
Join date : 11-07-11

Till överst på sidan Gå ner

Chattråden - Sida 19 Empty Sv: Chattråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 19 av 40 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20 ... 29 ... 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet