Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bombexplosionen i Oslo

+29
Messalina
wcus
soliton2
ulliso
anneli
Missan
Snedsteg
Taxen
Teka
gaffla
Odalbonden
Aspe
hosni
ladywolf
WAR
Lengens
pangpang
Rampage76
Jug
Ron Obvious
Crocky
gud
luden präst
Pingvin
Reverend Raw
Originalet
löken
Antiquus
Ladybird
33 posters

Sida 15 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 20  Nästa

Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av löken 26.07.11 19:49

Aspe skrev:Av en ledande inom Pingströrelsen? Kan man skita i att skriva det då?
Klart man kan och borde Kram
löken
löken

Antal inlägg : 1353
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 26.07.11 19:53

löken skrev:Klart man kan och borde Kram
Jag tycker bara att man kanske kan låta bli att polarisera ännu mer.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av löken 26.07.11 19:54

Aspe skrev:Jag tycker bara att man kanske kan låta bli att polarisera ännu mer.
Tycker jag också.
löken
löken

Antal inlägg : 1353
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 26.07.11 20:04

Aspe skrev:Men om han nu skulle mena dogmatisk , ideologisk ateisim varför säger han inte det? Nä, för mig blir han ännu en som ska lyfta upp sitt sätt att se på världen genom att trycka ner andra.

Jag tycker att det är himla sorgligt att man inte bara kan uttrycka sin sorg över det som hänt.

Bara det, utan att försöka ta poäng.

Jag hoppas att du inte polemiserar mot mig. För jag håller med dig, förutom att jag tror att det mer handlar om upprördhet och möjligen okunnighet än vilja att trycka ner någon.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Aspe 26.07.11 20:11

Antiquus skrev:

Jag hoppas att du inte polemiserar mot mig. För jag håller med dig, förutom att jag tror att det mer handlar om upprördhet och möjligen okunnighet än vilja att trycka ner någon.
Nej, det gör jag ju inte. Smile

Bara mot kristna som är precis lika inskränkta som andra religiösa - och icke-religiösa.
Aspe
Aspe

Antal inlägg : 131
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Originalet 26.07.11 21:33

Pingvin skrev:
Ja, han har visst spelat Modern Warfare 2, en så kallad first-person-shooter. Bara ännu en faktor att skylla på, det är datorspelens fel..
Jag menade inte riktigt så... men jag förstår att det kunde uppfattas som så. Ursäkta att jag är vag ibland. Skrev väl bara av mig.

Originalet

Antal inlägg : 209
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Originalet 26.07.11 21:59

Fick tips om en fin sång tillägnad de efterlevande...


Originalet

Antal inlägg : 209
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 27.07.11 9:03

Originalet skrev:
Jag menade inte riktigt så... men jag förstår att det kunde uppfattas som så. Ursäkta att jag är vag ibland. Skrev väl bara av mig.
Jag förstod det, jag menade bara att ironisera lite över andras försök (på Newsmill osv) att hitta saker att skylla på.

Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 27.07.11 9:04

Marcus Birro tycker att mördaren förtjänar att dö: http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.2511019/marcus-birro-jag-tycker-massmordaren-fortjanar-att-do

Som troende är jag förfärad och förvånad över oviljan att sätta det som hänt i ett större religiöst perspektiv. Hade massmördaren varit från mellanöstern och fundamental muslim hade det inte dröjt många minuter innan det mönstret ritats upp överallt. Men nu är hans kontext en sorts förvrängd riddarromantik med kristna förtecken. Då avfärdas han som en friköpt galning, en ensamvarg med egen, fruktansvärd logik.
Han har delvis gjort detta i Guds namn. Vi kommer inte undan det.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 27.07.11 9:09

Han gör också en poäng av att inte nämna honom vid namn. Jag vet inte om någon märkt det, men jag har heller aldrig använt hans namn. Det kanske mest är fånigt och barnsligt (vad ändrar det liksom?), men.. äh.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 27.07.11 9:12

Pingvin skrev:Marcus Birro tycker att mördaren förtjänar att dö: http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.2511019/marcus-birro-jag-tycker-massmordaren-fortjanar-att-do

Som troende är jag förfärad och förvånad över oviljan att sätta det som hänt i ett större religiöst perspektiv. Hade massmördaren varit från mellanöstern och fundamental muslim hade det inte dröjt många minuter innan det mönstret ritats upp överallt. Men nu är hans kontext en sorts förvrängd riddarromantik med kristna förtecken. Då avfärdas han som en friköpt galning, en ensamvarg med egen, fruktansvärd logik.
Han har delvis gjort detta i Guds namn. Vi kommer inte undan det.

Som kontrast, två mycket utmanande bloggposter från de kristna anarkisterna i nätverket Kristen Underjord: http://kristenunderjord.wordpress.com/2011/07/23/bryt-hatet-forlat-garningsmannen/
http://kristenunderjord.wordpress.com/2011/07/24/att-forlata-dem-som-gor-ont/

"Hatet mot Anders Behring Breivik växer, och människor överträffar varandra i allt mer kreativa förslag på plågsamma straff, men det inte bara offren och deras anhöriga behöver göra utan även hela samhället är att kunna förlåta för att fullkomligt läkas. Många protesterar och säger att det är omöjligt, men det är det inte."
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Messalina 27.07.11 9:12

Pingvin skrev:Han gör också en poäng av att inte nämna honom vid namn. Jag vet inte om någon märkt det, men jag har heller aldrig använt hans namn. Det kanske mest är fånigt och barnsligt (vad ändrar det liksom?), men.. äh.
Ja, men vad är det då? Är det någon slags Voldemort - he who must not be named grej? Nämn inte ondskan vid namn? Men vi säger fortfarande Hitler om Hitler och Stalin om Stalin och så vidare.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 27.07.11 9:19

Jag undviker också namnet, och jag undviker ord som man och människa. Det är nog så enkelt som att det känns som något som är för gott för att brukas på det monstret.

Ja, mitt favoritord för förövaren är monstret.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Messalina 27.07.11 9:25

Ladybird skrev:Jag undviker också namnet, och jag undviker ord som man och människa. Det är nog så enkelt som att det känns som något som är för gott för att brukas på det monstret.

Ja, mitt favoritord för förövaren är monstret.
Jag tycker att det är lite töntigt. Hur det än är så kan man inte komma ifrån att det är en människa som har gjort det här.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 27.07.11 9:26

Messalina skrev:Ja, men vad är det då? Är det någon slags Voldemort - he who must not be named grej? Nämn inte ondskan vid namn? Men vi säger fortfarande Hitler om Hitler och Stalin om Stalin och så vidare.
Jag tänker väl mest på vilken kick mördaren själv får av att alla nu vet hans namn. Om jag aldrig använder det så kanske jag någon gång, om många många år kan glömma bort det.

Hitler och Stalin är kanske lite större historiska figurer än den här galningen, och de är dessutom döda sedan länge. Vetej
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 27.07.11 9:28

Messalina skrev:Jag tycker att det är lite töntigt. Hur det än är så kan man inte komma ifrån att det är en människa som har gjort det här.

Så då är jag väl töntig då. Vetej Surprise, surprise.

Jag undviker även minutiöst att titta på bilder av hans ansikte. Jättetöntigt, eller hur?
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 27.07.11 9:29

Men näe, det är absolut ingen Voldemort-grej. :D <--- kan vara första gången jag har anledning att använda den smileyn i den här tråden
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Messalina 27.07.11 9:30

Pingvin skrev:Jag tänker väl mest på vilken kick mördaren själv får av att alla nu vet hans namn. Om jag aldrig använder det så kanske jag någon gång, om många många år kan glömma bort det.

Hitler och Stalin är kanske lite större historiska figurer än den här galningen, och de är dessutom döda sedan länge. Vetej
Okej, men vi säger ju fortfarande Anders Eklund. Juha Valjakkalaa etc. Jag tror inte att man ska försöka avhumanisera Anders Behring Breivik så.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 27.07.11 9:31

Ladybird skrev:Jag undviker också namnet, och jag undviker ord som man och människa. Det är nog så enkelt som att det känns som något som är för gott för att brukas på det monstret.

Ja, mitt favoritord för förövaren är monstret.

Dehumanisera honom är det sista vi ska göra. Den hemska sanningen är ju att det är människa han är, varken mer eller mindre. I grunden är han precis som du och jag. Visst är det förskräckligt, men vi får inte sänka oss ens en bit ner till hans egen nivå. Människor är kapabla till såväl ofattbar ondska som underbar godhet.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Pingvin 27.07.11 9:31

Ni vet han som sköt ihjäl en massa ungdomar på den där ön, vad var det han hette.. aja skitsamma, han iaf..


Dit skulle jag vilja komma.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Messalina 27.07.11 9:32

Pingvin skrev:Ni vet han som sköt ihjäl en massa ungdomar på den där ön, vad var det han hette.. aja skitsamma, han iaf..


Dit skulle jag vilja komma.
Men är inte det att glömma offren också på något sätt?
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Ladybird 27.07.11 9:33

Det här handlar om tid, förstås. Jag förbehåller mig rätten att dehumanisera detta monster så länge som jag själv behöver för att läka det som rivits upp i mig av denna händelse.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 27.07.11 9:33

Pingvin skrev:Ni vet han som sköt ihjäl en massa ungdomar på den där ön, vad var det han hette.. aja skitsamma, han iaf..


Dit skulle jag vilja komma.

Glömmer vi mördaren/terroristen riskerar vi också att glömma offren. Vi riskerar också glömma vilka idéer som motiverade honom, vilket ju är livsfarligt.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Messalina 27.07.11 9:33

Antiquus, vi är ju identiska! Däckad
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Antiquus 27.07.11 9:34

Ladybird skrev:Det här handlar om tid, förstås. Jag förbehåller mig rätten att dehumanisera detta monster så länge som jag själv behöver för att läka det som rivits upp i mig av denna händelse.

Ok, det kan jag förstås begripa. Var och en har ju sin egen bearbetningsprocess.
Antiquus
Antiquus

Antal inlägg : 414
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bombexplosionen i Oslo - Sida 15 Empty Sv: Bombexplosionen i Oslo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 15 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 20  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet