Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Coronatråden

+12
Pingvin
Crocky
Ladybird
dunet
sienna
Jug
Korsfäst
luden präst
Thobbs
nyBBe
Taxen
Jullan
16 posters

Sida 5 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av pangpang 29.07.20 19:13

Jag var i Danmark i några timmar i förra veckan. Det kändes stort.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 30.07.20 6:47

pangpang skrev:Jag var i Danmark i några timmar i förra veckan. Det kändes stort.
Sitter du i två veckors karantän nu?

sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av pangpang 30.07.20 19:32

sienna skrev:
Sitter du i två veckors karantän nu?


Nej, men jag har semme. Det är ju nästan samma sak.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 31.07.20 17:13

pangpang skrev:

Nej, men jag har semme. Det är ju nästan samma sak.
Bra. Du är ett föredöme!
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 13.08.20 5:49

Sluta bråka med oss, Norge! Vethut

Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 13.08.20 18:36

Jag får åka till Norge Cool Men jag vill inte, corona verkar ju härja helt okontrollerat där. Eek
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Pingvin 18.08.20 19:55

#ÖppnaLiseberg

Gråter
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 26.08.20 12:46

Jag har i och för sig semester den här veckan också, men jag pratade med en kollega idag och fick veta att vi fortsätter att jobba hemifrån och att vi kan räkna med att göra det i ungefär ett halvår till. Noterat Det har tagits fram policies där det framgår att alla avgör själva om de vill jobba hemifrån eller vara på kontoret och de valen ska inte ifrågasättas och ingen orsak behöver anges heller. :Y: Jättebra, tycker jag. Oklart om det gäller nu under corona eller om det är en permanent policy som gäller även när det inte är pandemier. Jag vet att jag i alla fall kommer att jobba mer hemifrån även sen, när det här är över.

Det har även beslutats att det ska köpas in kontorsstolar och höj- och sänkbara bord till alla som vill ha, som vi kan jobba vid hemifrån. Det kommer att levereras till kontoret och så får vi åka och hämta det där. Jag har ett riktigt datorbord idag och jag står aldrig och jobbar, så jag tror att jag hoppar över skrivbordet, men kontorsstolen är jag väldigt intresserad av. Jag har ju lånat hem "min" stol från kontoret och den behöver lämnas tillbaka förr eller senare, så jag har haft funderingar på att köpa en kontorsstol. Nu slipper jag det, om jag nappar på stol-erbjudandet. :yes:

Naturligtvis får vi inte borden och stolarna utan det är jobbets egendom, men de behöver inte lämnas tillbaka förrän man slutar och min gissning är att man kanske blir erbjuden att köpa loss det då. Vad ska min arbetsgivare annars göra med 30+ höj- och sänkbara bord, och kontorsstolar?
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 26.08.20 20:03

sienna skrev:Jag har i och för sig semester den här veckan också, men jag pratade med en kollega idag och fick veta att vi fortsätter att jobba hemifrån och att vi kan räkna med att göra det i ungefär ett halvår till. Noterat Det har tagits fram policies där det framgår att alla avgör själva om de vill jobba hemifrån eller vara på kontoret och de valen ska inte ifrågasättas och ingen orsak behöver anges heller. :Y: Jättebra, tycker jag. Oklart om det gäller nu under corona eller om det är en permanent policy som gäller även när det inte är pandemier. Jag vet att jag i alla fall kommer att jobba mer hemifrån även sen, när det här är över.

Det har även beslutats att det ska köpas in kontorsstolar och höj- och sänkbara bord till alla som vill ha, som vi kan jobba vid hemifrån. Det kommer att levereras till kontoret och så får vi åka och hämta det där. Jag har ett riktigt datorbord idag och jag står aldrig och jobbar, så jag tror att jag hoppar över skrivbordet, men kontorsstolen är jag väldigt intresserad av. Jag har ju lånat hem "min" stol från kontoret och den behöver lämnas tillbaka förr eller senare, så jag har haft funderingar på att köpa en kontorsstol. Nu slipper jag det, om jag nappar på stol-erbjudandet. :yes:

Naturligtvis får vi inte borden och stolarna utan det är jobbets egendom, men de behöver inte lämnas tillbaka förrän man slutar och min gissning är att man kanske blir erbjuden att köpa loss det då. Vad ska min arbetsgivare annars göra med 30+ höj- och sänkbara bord, och kontorsstolar?

Jag fortsätter att hänga i soffan med fötterna på bordet Besvärad Inte optimalt men att fixa en lösning för 9000+ anställda känns lite avlägset.
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 27.08.20 14:52

Taxen skrev:

Jag fortsätter att hänga i soffan med fötterna på bordet Besvärad Inte optimalt men att fixa en lösning för 9000+ anställda känns lite avlägset.
Det är dåligt av din arbetsgivare. :ja( Fnissa

Under vårt sista möte innan semestrarna betonade vår VD kraftigt vikten av att se till att ha en ergonomisk arbetsplats hemma. I och med att vi har fått låna hem skärmar och stolar från kontoret under våren så var han väldigt tydlig med att han inte ville höra någon klaga över att de har fått ont i kroppen av att inte ha tillräckligt bra utrustning hemma. I och med att vi kommer att få hem bord och stolar om vi vill så tror jag att man är rätt rökt om man kommer tillbaka till kontoret sen och har ont eller skador pga dålig arbetsmiljö. Besvärad
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 04.10.20 12:06

Tack vare att studenterna här i stan inte har kunnat avhålla sig från fester har vi ett riktigt utbrott på gång här. Det befaras att vi har 1000 personer i karantän efter helgen. Men studentfester är ju en mänsklig nödvändighet och rättighet. Jag visste att det skulle gå så här men jag hade trott att det skulle hända redan två veckor efter starten.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Messalina 05.11.20 13:43

Jag åker lokaltrafik varje morgon. Det känns lite trist får man säga. Jag kör med munskydd. Jag vet inte om det hjälper men det gör i alla fall att folk håller lite mer avstånd har jag märkt.

Jag är inte så sugen på att jobba hemifrån ännu för mina elever kommer inte klara betygen om de ska köra på distans.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 05.11.20 18:34

Vi har fått särskilda restriktioner här nu för att folk är dumma i huvudet och lever som om det inte är stor smittspridning i hela landet. Mig gör det ingen skillnad, jag har betett mig likadant sen mars och det är ingen uppoffring alls för mig.

Om jag hade behövt åka kollektivt varje dag hade jag definitivt burit munskydd, något måste det ju skydda även om det mest hindrar den som bär munskyddet från att sprida smitta.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 05.11.20 19:15

Idag använde jag för första gången munskydd eftersom jag är lite förkyld. Jag kände mig väldigt duktig. Men vad obehagligt det var. Vad?
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Messalina 06.11.20 6:47

Jag vill gärna att folk ska sluta åka tunnelbana. Jag vill åka tunnelbana själv.
De får gärna låta tvåorna och treorna jobba hemma så det blir mindre folk här i skolan.


Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Messalina 06.11.20 6:48

Nästa vecka ska min morbror begravas i Karlskrona. Jag har gjort en deal med min morbror i Uppsala, att jag kan åka med dem ner. Men nu ska jag stanna hemma. Nu är det skärpta restriktioner och morbror är 80 bast. Inte optimalt att sitta i en bil med honom och hans fru i 6 timmar. Där måste jag ju ta mitt ansvar och stanna hemma.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 06.11.20 11:57

Messalina skrev:Nästa vecka ska min morbror begravas i Karlskrona. Jag har gjort en deal med min morbror i Uppsala, att jag kan åka med dem ner. Men nu ska jag stanna hemma. Nu är det skärpta restriktioner och morbror är 80 bast. Inte optimalt att sitta i en bil med honom och hans fru i 6 timmar. Där måste jag ju ta mitt ansvar och stanna hemma.
Tråkigt att du missar begravningen, men mycket klokt beslut av dig! Kram Bilar har pekats ut som en stor smitthärd just pga närheten och instängdheten, kanske med AC på också som verkligen cirkulerar runt luften i den.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Messalina 06.11.20 17:31

sienna skrev:
Tråkigt att du missar begravningen, men mycket klokt beslut av dig! Kram Bilar har pekats ut som en stor smitthärd just pga närheten och instängdheten, kanske med AC på också som verkligen cirkulerar runt luften i den.

Ja, sugigt, det var min bästa morbror också. Men han var cool så han förstår.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av dunet 12.11.20 16:09

Inne på andra veckans hemmajobb. Denna gång tog arbetsgivaren det på allvar. Skillnad ifrån i våras...
dunet
dunet

Antal inlägg : 213
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av dunet 21.11.20 13:50

Ja men det blir väl tre veckors hemarbete till. Gör mig inget. Trivs med det.

Vissa lägen saknar jag mina två skärmar. Vi får ta hem en skärm men vet inte om jag känner att jag har plats. Mitt kontor är mitt köksbord.

Däremot kanske jag borde ta hem tagentbordet Hmm

Iaf verkar min chef fortfarande vilja ha julmys med oss Vad? Det var vi i personalen som fick avstyra jullunchen.

dunet
dunet

Antal inlägg : 213
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 21.11.20 19:47

Senaste beskedet vi fick var i augusti, att vi skulle jobba hemifrån året ut. Det känns inte helt otippat att det kommer att förlängas, med tanke på hur det ser ut i dagsläget. Jag räknar kallt med att fira ettårsdag hemifrån.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 21.11.20 19:49

Det finns lösa planer på en julfest av något slag också. Sommarfesten på kontoret uteblev pga ökad smittspridning. Den här gången föreslog jag till en i festkommittén att de skulle försöka planera den utomhus på ett ställe dit man kan ta bilen. Precis det jag tyckte att de kunde ha gjort med sommarfesten också. Vi får se om det blir något, eller om det här också blir inställt.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 04.12.20 11:37

ÄNTLIGEN går FHM ut med information om att folk bör handla ensamma

Handla ensam
Mycket av föreskrifterna och de allmänna råden känns igen från tidigare och i grunden bygger de på att folk ska hålla avstånd. Liksom tidigare avråder FHM från butiker, köpcentrum och kollektivtrafik. Nu uppmanas också alla att handla ensam – om möjligt – och att inte vistas i butiker och köpcentrum längre tid än nödvändigt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQyrGO/fhm-skarper-tonen-i-nya-rad

Jag blir smått skogstokig när jag ser hela familjer - mamma, pappa och flera barn - drälla omkring i matvaruaffärer, blockera hela gångar och sprida ut sig överallt. Varför, VARFÖR, kan inte den ena föräldern stanna hemma med barnen medan den andra åker och handlar? VARFÖR måste HELA FAMILJEN vara med och handla? Båda föräldrarna är uppenbarligen där på sin fritid, det är ingen av dem som är "upptagen" och inte kan stanna hemma med barnen.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 18.12.20 17:23

Idag kom beskedet att vi med all säkerhet inte kommer tillbaka till kontoret under kvartal ett och mest troligt inte under april och maj heller.

Jag har länge varit inställd på att få fira ettårsjubileum av hemmajobb och har inte trott att vi kommer att återkomma till kontoret innan nästan sommar. Vi får väl se hur det blir med vaccinationerna, men det ligger i farans riktning att det är först efter semestrarna nästa år som det kan bli aktuellt att börja jobba på kontoret igen.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av dunet 19.12.20 15:19

Gällande hemarbete står det minst mars ut.

Fast jag har bara jobbat hemifrån helt sedan 30/10.
dunet
dunet

Antal inlägg : 213
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 5 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet