Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Coronatråden

+12
Pingvin
Crocky
Ladybird
dunet
sienna
Jug
Korsfäst
luden präst
Thobbs
nyBBe
Taxen
Jullan
16 posters

Sida 4 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av luden präst 25.05.20 11:04

Jag har vinylhandskar nu också. Och C-vitamin och D-vitamin. Och ett munskydd som ser exakt ut som en binda! :D
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 25.05.20 19:45

sienna skrev:Jag tycker att det är jätteskönt med alla avgränsningar i affärerna och att man ska hålla avstånd. :-D
Fast det märks att folk börjar slappna av lite nu. Det är inte många som håller 1-1.5 meters avstånd till omkringvarande människor vilket är irriterande. Särskilt irriterande är puckona som ställer sig på ens hälar i kassakön, trots att det finns tydliga markeringar i golvet. Jag tar numera alltid en vagn eller en drag-korg när jag går i affärer, och när jag står i kö till kassan placerar jag vagnen/korgen bakom mig så att jag själv kan kontrollera hur nära folk bakom mig kommer.

Brorsans sambo har troligtvis åkt på corona, de senaste 2-3 veckorna har hon varit jättetrött och får bl a konstiga domningar i kroppen. Igår när jag sms:ade med henne skrev hon att just då var hela vänstersidan bortdomnad. Aftonbladet hade en artikel om en kvinna som inte var sjuk nog att tas in på sjukhus och som hade varit sjuk i 7-8 veckor och brorsans sambo kunde bocka av varenda grej som den kvinnan nämnde i artikeln.

Jag vill icke bli smittad!
Usch då. :/ Jag blev hostad på av en ung kille på Ica Maxi idag, det luktade halsfluss i "hostet". Han jobbar där (känner igen honom) och hans kollega sa till honom "men man ska ju inte vara ute när man är sjuk". Jäkla pucko! Grrr
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 27.05.20 19:32

sienna skrev:
Jag har inte bråttom tillbaka till stan, särskilt som jag har förstått att stockholmarna har börjat slappna av rejält och mer eller mindre gått tillbaka till pre-corona-beteende. Jag hoppas att min arbetsgivare låter oss jobba hemifrån så länge vi vill. När vi började jobba hemifrån så sa de att det var till slutet av juni.
Min kommun är inte så drabbad medan Eskilstuna är en av de värsta, så jag är inte jättesugen på att börja pendla med en massa Eskilstuna-människor på tågen igen. Vad?

16 aug är vår jobbahemmagräns nu, är ju några i vårt aktivitetsbaserade kontor som har legat i respirator, man vill inte byta plats varje dag Hjälp

Men det funkar ju inte hursomhelst, när ingen reser räcker inte platserna till.
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 28.05.20 6:29

Taxen skrev:

16 aug är vår jobbahemmagräns nu, är ju några i vårt aktivitetsbaserade kontor som har legat i respirator, man vill inte byta plats varje dag Hjälp

Men det funkar ju inte hursomhelst, när ingen reser räcker inte platserna till.
Eek
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 29.05.20 21:24

Ja, stockholmarna verkar inte bry sig längre. Fullt med folk överallt. Såg bara två personer med mask. Fast på pendeln var det jätteglest.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 30.05.20 21:31

På vårt senaste veckomöte fick vi besked om att vi får räkna med att jobba hemifrån t o m augusti, så tre månader till hemma alltså. Min arbetsgivare följer FHMs rekommendationer, och så länge de tycker att man ska undvika icke nödvändiga resor så blir vi hemmajobbande. För egen del tycker jag det är bra, jag har ingen brådska att börja åka tåg igen med trängsel, alla sittplatser upptagna och stående i tågen.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 31.05.20 6:39

Ser ut att bli distansstudier period 1 på min högskola. Om jag skyndar mig får jag alltså presentera slutarbetet på distans, och alltså bara rabbla upp text från ett papper. Optimalt!
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 31.05.20 13:53

Crocky skrev:Ser ut att bli distansstudier period 1 på min högskola. Om jag skyndar mig får jag alltså presentera slutarbetet på distans, och alltså bara rabbla upp text från ett papper. Optimalt!
Living the dream! Cool

Guuud så skönt det låter att slippa presentationen! Grattis
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Jug 09.06.20 19:12

Ladybird skrev:Ja, stockholmarna verkar inte bry sig längre. Fullt med folk överallt. Såg bara två personer med mask. Fast på pendeln var det jätteglest.
Ett par intill såg ut att bli lite sura när vi pratade om vår Ölandstripp häromdagen. :o Men det är faktiskt mindre än två timmar dit! Och vi ska inte röra oss bland folk!!
Jug
Jug

Antal inlägg : 311
Join date : 11-07-10
Age : 45

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 09.06.20 19:33

Jug skrev:
Ett par intill såg ut att bli lite sura när vi pratade om vår Ölandstripp häromdagen. :o Men det är faktiskt mindre än två timmar dit! Och vi ska inte röra oss bland folk!!
En kollega berättade härom veckan att han och familjen gjort en 4-timmarsresa. Det där med 2-timmarsregeln ”löste” de genom att han och frugan körde halva vägen vardera.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 10.06.20 15:21

Här får man röra sig rätt fritt nu, man ska bara begränsa antalet folk man har kontakt, man får även resa till en hel del länder.

Avståndsreglerna och begränsat med folk i affärer, lokala, restauranger gillar jag, det borde alltid vara så. :-D

Herrn och jag kommer fortfarande åka till Tjeckien som planerat i juli. Kanske åker vi till Thüringen i augusti.
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 12.06.20 18:40

Ladybird skrev:
En kollega berättade härom veckan att han och familjen gjort en 4-timmarsresa. Det där med 2-timmarsregeln ”löste” de genom att han och frugan körde halva vägen vardera.
lol!
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av pangpang 17.06.20 4:39

Nu borde Danmark sluta sura och släppa in oss som bor i den i princip corona-fria svenska delen av ”Greater Copenhagen”.
Under tiden är det ju fritt fram för Köpenhamnarna att komma hit och sprida smitta Vetej
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 17.06.20 8:24

pangpang skrev:Nu borde Danmark sluta sura och släppa in oss som bor i den i princip corona-fria svenska delen av ”Greater Copenhagen”.
Under tiden är det ju fritt fram för Köpenhamnarna att komma hit och sprida smitta Vetej
Det är jag så fascinerad av - att svenskar förbjuds besöka sina nordiska grannar, men de nordiska grannarna förbjuds inte av sina regeringar att åka till Sverige. Brydd Även om Sveriges gränser är öppna så borde samma regeringar som portar svenskar, även förbjuda sin befolkning att åka till Sverige då. Vetej
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 06.07.20 16:51

Varför inte slänga in lite böldpest i mixen också, för att göra andra halvåret lite mer spännande? Hjälp
https://www.msn.com/en-us/health/medical/and-now-a-confirmed-case-of-bubonic-plague/ar-BB16oRLs
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 08.07.20 7:53

sienna skrev:
Det är jag så fascinerad av - att svenskar förbjuds besöka sina nordiska grannar, men de nordiska grannarna förbjuds inte av sina regeringar att åka till Sverige. Brydd Även om Sveriges gränser är öppna så borde samma regeringar som portar svenskar, även förbjuda sin befolkning att åka till Sverige då. Vetej
Medborgerliga rättigheter. En medborgare får alltid lämna landet och komma hem. Samma rättighet att passera gränsen kan inte anses automatiskt gälla personer från främmande stat.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 08.07.20 14:40

Ingen tycker om oss svenskar längre. Ledsen
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 08.07.20 15:13

Ladybird skrev:Ingen tycker om oss svenskar längre. Ledsen
Så här långt in i pandemin ser ju inte den svenska strategin så sexig ut. Men den som lever får väl se. :ja(
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 13.07.20 21:49

Är i Tjeckien sedan torsdag förmiddag. Här finns inga coronaregler förutom munskydd på tunnelbanan. Inga avståndsregler, man hälsar och tar i hand, inga begränsningar, inga munskydd i butiker, på buss i hissar. Had nästan glömt hur mysigt det är att kunna hälsa normalt på folk. Fnissa

Tjeckien stängde ju ner först med hårdast regler. Nu har de knappt några fall alls.
Ärkebiskopen här dog av Corona nyligen, det var väl det mest uppseendeväckande. Vad? Fast han var både gammal och rätt sjuk.
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 14.07.20 8:42

Förutom den fysiska kontakten och att det inte finns några avståndsregler så låter det inte så annorlunda mot Sverige. Det finns inga krav på munskydd någonstans här. Det låter dock lite vågat att inte uppmana folk att undvika kroppskontakt och inte be folk hålla avstånd. Eek Många länder som har öppnat upp igen har ju sett en rätt kraftig ökning av antalet fall den senaste tiden.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 14.07.20 22:00

Det har varit rätt fritt i Tjeckien ett tag nu, och spridningen minskar. Tror de skippade reglerna redan i maj.



Finns knappt några regler i Berlin heller, bara munskydd i mattaffärer och lokaltrafik. Har bara varit mellan 18 och 20 fall. Vetej

En del av Tyskland har rätt rejäl ökning, men de var värst redan från början och det är mest lokala utbrott.
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 15.07.20 14:48

Jag är inte orolig för Tjeckien, Berlin, Riga... de flesta ställen som lättat på reglerna eller skippat dem.

De länder som fått problem efteråt är de som gjorde det vår borgmästare varnade för, typ tävlade i vem som kan befria folket först och bli hjälte. Både Israel och Balkan gjorde det allt för tidigt och utan att tänka efter alls. Känner två som bor i Israel, och de fattar knappt vad regeringen tänkte. Från ena dagen till andra bara öppna alla skolor samtidigt, inga munskydd bla.

Tjeckien lättade på alla regler utom munskydd redan i maj, och veckan innan vi reste skippade de det med eftersom det knappt sprider sig. Det är trevligt att kunna röra sig normalt bland folk.
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 26.07.20 9:26

Jag undrar hur många nya fall av corona som importeras av utlandssemestrande svenskar nu under sommaren. Vad? Det låter som att land efter land får nya utbrott och att antal smittade stiger i Europa igen.

Ärligt talat förstår jag inte hur människor kan tycka att det är en bra idé att åka utomlands en sommar som denna. Är det verkligen så nödvändigt för dem att komma bort från Sverige, så nödvändigt att de inte kan offra sig och stanna hemma (i Sverige) en enda sommar? Smittorisken finns i hela Europa, inte bara i Sverige, och vad händer om du blir sjuk utomlands? Kan du vara säker på att du verkligen får den vård du kan behöva? Och om du får vård utomlands, skulle det inte kännas mycket tryggare att få den vården på ett språk som du är bekant med?

Min f d chefs dotter blev sjuk i Tyskland förra året och hamnade på sjukhus. Nästan ingen som behandlade henne kunde engelska, och hon kunde ingen tyska. Min f d chef åkte ner dit för att finnas där för henne och hon sa att även när någon kunde prata engelska så var det inte den vardagsengelskan som man är van vid, så det var ändå svårt att förstå allt. Plus all byråkrati med kvitton, Försäkringskassan, kontakt med SOS Alarm och sånt.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 28.07.20 9:44

Jag förstår inte heller hur folk tänker när det gäller semester utomlands. Häromveckan i Storbritannien så publicerades en lista på för tillfället ”säkra” länder, som inte skulle kräva att man vistas 14 dar i karantän när man återvänder. Det meddelades redan då att listan skulle granskas och kunde ändras en gång i veckan. Genast bokade folk solsemestrar, synbarligen utan att ha koll på om de skulle ha möjlighet till 14 dars karantän. Nu har Spanien tagits bort från den säkra listan. Och nu är det reportage efter reportage om folk som fått sina semestrar förstörda. Well, duh!
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 28.07.20 16:16

Ladybird skrev:Jag förstår inte heller hur folk tänker när det gäller semester utomlands. Häromveckan i Storbritannien så publicerades en lista på för tillfället ”säkra” länder, som inte skulle kräva att man vistas 14 dar i karantän när man återvänder. Det meddelades redan då att listan skulle granskas och kunde ändras en gång i veckan. Genast bokade folk solsemestrar, synbarligen utan att ha koll på om de skulle ha möjlighet till 14 dars karantän. Nu har Spanien tagits bort från den säkra listan. Och nu är det reportage efter reportage om folk som fått sina semestrar förstörda. Well, duh!
Jag blir skadeglad av såna reportage. :-R
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 4 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet