Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Coronatråden

+12
Pingvin
Crocky
Ladybird
dunet
sienna
Jug
Korsfäst
luden präst
Thobbs
nyBBe
Taxen
Jullan
16 posters

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 10.05.21 23:22

Nu har det blivit riktigt bra fart på vaccinationerna i Stockholm. Från och med idag så kan alla över 50 vaccinera sig. Hur går det där ni bor?
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 11.05.21 3:49

Tydligen kan 40+ anmäla sig för vaccination från och med idag.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 11.05.21 8:06

Jag fick min första spruta i slutet av april och är inbokad för den andra i början av juni. Lycklig
Jag kontaktade min vårdcentral med en fråga om när det skulle börja bli aktuellt för mig och fick till svar att hade satt upp mig på en restdos-lista pga min fråga. Morgonen efter blev jag inringd.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Pingvin 11.05.21 12:58

Jag vet inte hur reglerna är generellt, men 40+ och med någon riskfaktor erbjuds att boka tid. :yes: Jag fick min första spruta idag. :Y:

Tyvärr var vaccinationshallen i ett område av Pingvinstad som jag sällan frekventerar, så jag gick lite vilse på vägen in till stan igen. Vad? Stabilt.
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 13.05.21 20:13

Jag får min första dos på lördag. Lycklig Snart är vi ute ur skiten.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 14.05.21 12:24

Ladybird skrev:Jag får min första dos på lördag. Lycklig Snart är vi ute ur skiten.
Grattis

Jag är på riktigt orolig över hur jag ska klara av att ta mig in i samhället igen. Vad?

Jag har jobbat hemifrån sen mars förra året och har inte varit på kontoret en enda gång sen dess (förutom 3 olika helger för att hämta/lämna dator och kontorsmöbler och då tog jag bilen dit). Jag åker bara kollektivt när jag måste, som när jag har lämnat in bilen på service eller reparation (2 tillfällen det senaste året). Jag undviker att gå i affärer om det inte är något jag behöver, livsmedelsaffärer undantaget men det försöker jag begränsa till 1 gång i veckan, jag åker dit när det inte är så mycket folk och jag har munskydd på mig. Jag har inte varit inne i Stockholm sen förra året (förutom bil till kontoret för att hämta/lämna). Jag träffar bara mina föräldrar och brorsan med familj, och enbart utomhus och med avstånd. Jag undviker andra människor som pesten (pun intended). Jag ger mig inte gärna iväg till andra orter utan håller mig mest i kommunen.

Förra sommaren gjorde jag lite dagsutflykter till olika städer, men då var allt fortfarande nytt. Nu har det gått ett helt år av isolering och jag märker själv att mitt rörelsemönster har minskat, jag håller mig mer i närheten av hemmet och undviker stora folksamlingar. Jag reagerar negativt på foton och rörliga bilder där folk verkar stå för nära varandra, och där det är mycket folk samlade. Jag har lärt mig att acceptera det i film och tv-serier, men nyhetsinslag eller i tv-program där programledare och deltagare inte håller avstånd och flåsar varandra rätt i ansiktet ger mig ångest. Jag kommer verkligen att behöva utmana mig själv för att klara av att vara i närheten av folk igen.

Jag får min andra dos i början av juni, så runt mitten av juni bör mitt immunförsvar vara på topp. Jag tror att jag måste kasta mig ut bland folk och i obekväma situationer då för att inte utveckla total torgskräck.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 14.05.21 20:48

Jag fick min första dos i onsdag. Vi vaccinerar riskpatienter på mitt jobb och det blev en dos över till mig.

EDIT: det var en person som inte dök upp så då fick jag den dosen.


Senast ändrad av ulliso den 14.05.21 20:54, ändrad totalt 2 gånger
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 14.05.21 20:53

Vi har direktiv på jobbet att använda både munskydd och visir när vi jobbar patientnära = med andra ord hela dagarna. :pust: Vissa patienter beklagar sig över munskyddet: "åååååhhh så jobbigt, måste jag ha det på, jag har vaccinerat mig", typ. Rolleyes

Jag kör arbets-EKG med patienter, så där kan jag förstå att det kan vara jobbigt, men dom flåsar ju ut sina bakterier överallt.
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 15.05.21 11:38

ulliso skrev:Jag fick min första dos i onsdag. Vi vaccinerar riskpatienter på mitt jobb och det blev en dos över till mig.

EDIT: det var en person som inte dök upp så då fick jag den dosen.
Nu, när alla regioner har gått in i fas 4 eller är i sluttampen av fas 3 tycker jag att det är helt okej att börja vaccinera folk som egentligen inte uppfyller kriterierna för just den gruppen som är aktuell för tillfället, om doser blir över och alternativet är att slänga dem. Nu gäller det att se till att så många som möjligt blir vaccinerade, och skulle det innebära att några personer som egentligen inte borde bli vaccinerade nu utan först om 1 månad får en restdos så är det bara samhällsnyttigt, tycker jag. Ta in alla som vill och kan vaccinera sig med kort varsel för restdoserna istället för att slänga dem!

Det var skillnad på alla de som egentligen tillhörde fas 3 eller 4 som snyltade åt sig doser i vintras, när det fortfarande var fas 1-vaccinationer.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av pangpang 31.05.21 13:15

sienna skrev:
Nu, när alla regioner har gått in i fas 4 eller är i sluttampen av fas 3 tycker jag att det är helt okej att börja vaccinera folk som egentligen inte uppfyller kriterierna för just den gruppen som är aktuell för tillfället, om doser blir över och alternativet är att slänga dem. Nu gäller det att se till att så många som möjligt blir vaccinerade, och skulle det innebära att några personer som egentligen inte borde bli vaccinerade nu utan först om 1 månad får en restdos så är det bara samhällsnyttigt, tycker jag. Ta in alla som vill och kan vaccinera sig med kort varsel för restdoserna istället för att slänga dem!

Det var skillnad på alla de som egentligen tillhörde fas 3 eller 4 som snyltade åt sig doser i vintras, när det fortfarande var fas 1-vaccinationer.

Är i princip enig. Men även innan tycker jag det var bättre att VC-personalen ringde in någon familjemedlem eller så istället för att dosen slängdes. Det blir ju lite rockader i köordningen men totalt sett, ju fler som vaccineras och ju tidigare desto bättre.

Här är vi ju fortfarande på 50-59-åringarna förresten. Vaccinbokningen hade brakat ihop totalt första dagen och alla tider i Skåne var slut på några timmar. Vet inte när det blir dags för mig (i gruppen 30-39) men det blir väl mitt i sommaren någon gång. Fullt inställd på att inte på något vaccinpass under sommaren utan lär behöva ta ett snabbtest à 400 kr för att kunna åka till Danmark.
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 31.05.21 16:09

Jag fick första dosen i förra veckan. Andra dosen är inbokad till augusti.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Messalina 01.06.21 16:09

Jag är så jävla ung så jag har inte kunnat boka vaccin än.
Messalina
Messalina

Antal inlägg : 1884
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 01.07.21 18:06

Andra dosen idag. Här
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 01.07.21 18:07

Ny nerstängning väntar väl runt hörnet. Tack på förhand UEFA.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 01.07.21 19:02

Crocky skrev:Ny nerstängning väntar väl runt hörnet. Tack på förhand UEFA.
Fnissa

Jag märker att fler och fler börjar återgå till sina gamla vanor och beteenden ute bland folk. Det är inte så noga med avstånd längre och det är inte lika noga med handhygienen heller. Tack och lov har de flesta inte börjat ställa sig på hälarna på de som står framför i köer än så länge, men det är nog bara en tidsfråga.

Det lär ju bli ett bakslag i höst om alla slutar att hålla avstånd efter första eller båda sprutorna.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 01.07.21 20:19

Idag fick sonen sin första spruta. :Y: Jag är fullvaccinerad, det är även äldsta dottern.
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av dunet 03.07.21 17:24

Jag fick min första dos förra veckan. De släppte min åldersgrupp en vecka tidigare än tänkt och lyckades få en tid direkt. Andra dosen blir augusti.

dunet
dunet

Antal inlägg : 213
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 09.09.21 19:27

Nej nu måste man snart tillbaka till kontoret igen Ledsen
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 10.09.21 8:41

Jag är INTE redo att återgå till kontoret. Vi följer ju FoHMs rekommendationer, så från 29 september finns det inget hinder för att återgå till kontorsarbetet. Tack och lov är min chef inte heller mogen för det så hon har sagt att vi sakta kommer att trappa upp det under hösten.

Min arbetsgivare har också öppnat upp för att vi i samråd med våra chefer får komma överens om hur vi jobbar, eftersom mycket eller allt arbete går att göra hemifrån också (som de har 19 månaderna har bevisat).
Tidigare i år gick en enkät ut där vi tillfrågades hur vi ville jobba i framtiden och majoriteten ville jobba hemifrån eller runt 50/50, så jag tror inte att det är många som återgår till 100% kontorsjobb. Själv är jag inställd på att pendla 2-3 dagar i veckan och jag tror att mina övriga avdelningskamrater har samma inställning. Vi kan utföra 100% av vårt jobb hemma så länge vi har VPN-uppkoppling mot jobbservrarna, så det finns inget argument för att vi måste vara på kontoret av den anledningen.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av dunet 26.09.21 13:15

Nu börjar det närma sig med stormsteg att man ska åter till kontoret. NEJ - jag vill INTE. Dock fått en veckas dispens innan allt är klart högre upp. Hur mycket man kan ha möjlighet i fortsättningen att jobba hemifrån.

dunet
dunet

Antal inlägg : 213
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 26.09.21 19:11

Jag är INTE redo för att allt öppnar upp igen, särskilt inte eftersom det inte kommer att krävas vaccinpass eller något för att komma in på ställen. FoHM säger att ovaccinerade fortfarande ska följa rekommendationerna. Problemet är ju att de flesta som fortfarande är ovaccinerade är det av fri vilja, de tror inte på vacciner, de har inte följt rekommendationerna under hela den här perioden och kommer inte att börja göra det nu heller. Det är pga dem vi har haft restriktioner så här länge.

Vi får jobba hemifrån även i fortsättningen om vi vill, vi får komma överens med respektive chef hur vi vill göra. Däremot kan det finns tillfällen där vi ombeds komma in till kontoret, för möten eller annat som gör sig bättre i fysisk form. Gällande mitt jobb så har jag kunnat leverera till 100% hemifrån, så ingen kan argumentera för att jag måste infinna mig på kontoret för att kunna göra mitt jobb ordentligt.

Även om jag vet att det finns de som inte är vaccinerade på jobbet (vi har en kollega som är öppen med att hen är antivaxxer) så känner jag att det kan gå att undvika att vara för nära folk där, så länge inte alla är där samtidigt. Det är pendlingen till och från kontoret jag inte känner mig bekväm med än. Tack och lov är min chef lika tveksam till att börja pendla som jag är, så jag kommer nog att skynda långsamt och jobba mest hemifrån, om inte helt och hållet hemifrån, åtminstone i oktober. Sen får vi väl se. Jag vill avvakta och se vad som händer nu när allt släpps fritt och folk börjar packas in som sillar i salonger och andra ytor igen. Det känns inte bekvämt alls.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 29.09.21 18:38

Kan vi inte köra pandemi ett år till? Jag är van vid den här lunken nu. Jag menar, folk behöver ju inte hålla på och dö. De kanske bara kan bli väldigt, väldigt snuviga.

Vetej
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av dunet 30.09.21 19:48

Jag hoppas att det blir ett bra beslut nästa vecka med stor möjlighet till hemarbete. Var inne på kontoret idag. Hela min kropp skriker nej -mår inte alls bra i den miljön.
dunet
dunet

Antal inlägg : 213
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 10.01.22 12:31

Vår julfest på jobbet som vi skulle ha haft samma vecka som julafton blev ju framflyttad till andra halvan av januari. Redan innan jul kändes det som att det var väl optimistiskt av vår ledning, men efter dagens besked om fler restriktioner känns det verkligen som att julfesten definitivt blir inställd.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 10.01.22 12:33

Jag har för övrigt varit på kontoret exakt 4 gånger sedan slutet av oktober. Noterat
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 6 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet