Substitutet
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Coronatråden

+12
Pingvin
Crocky
Ladybird
dunet
sienna
Jug
Korsfäst
luden präst
Thobbs
nyBBe
Taxen
Jullan
16 posters

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av luden präst 27.03.20 11:41

I Finland har man beredskapslager i alla fall har jag läst.
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 27.03.20 21:22

sienna skrev:Jag har inget emot att vara ensam, jag klättrar inte på väggarna när jag inte har några planer för lediga dagar och jag har inget behov av att ständigt ha sällskap eller prata med människor. Men jag märker nu, när jag har jobbat hemifrån sen förra tisdagen, att jag faktiskt saknar den där kontakten med arbetskamraterna. Att bara småprata lite med dem, stanna till och växla några ord med dem när man går förbi. Det är stor skillnad på att själv välja att inte ha planer och att inte träffa människor, och att vara förpassad till att inte kunna göra några planer för att man bör hålla sig hemma, och att bara ha chatt- och telefonkontakt med arbetskamraterna.
Jag inser att om jag känner så här efter en vecka hemma så måste det var ett rent helvete för människor som har behov av sällskap, prat och aktiviteter hela tiden.

Äh, jag tror att det går över, min plan är att inte beträda kontoret före augusti, man sitter ju ändå i skype 50% av tiden och det funkar utmärkt! Skönt att hålla distansen till kollegorna.
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 28.03.20 12:41

Min chef slutade igår så jag åkte in till kontoret igår. Det var jättekul att se de 8 andra människorna som också var där för att säga hej då till henne! Det kändes bra att träffa dem igen. Smile

Vi kanske inte alltid höll minst 1,5 meters avstånd från varandra, främst när vi gick förbi varandra, men när vi stod och pratade, när vi satt och åt den gemensamma lunchen och sen på avslutningsfikat så höll vi avstånd från varandra.

Till och från jobbet så körde Mälartåg bara med ett tågsätt (4 vagnar) istället för normala två tågsätt (8 vagnar) och jag var lite orolig för att det skulle bli trångt. :-D När vi kom in till Centralen på morgonen så var det ungefär lika många som klev av hela tågsättet som det normalt kliver ur en av vagnarna den tiden på morgonen. När jag åkte hem satt jag på övervåningen med ungefär 10 personer till. Pendlarna har antingen bytt till bil eller så jobbar de flesta hemifrån. Centralhallen var också helt öde, det var bara de vanliga (hemlösa) stammisarna som var där som de brukar. En underlig känsla och upplevelse.
Medan jag stod och väntade på tåget på morgonen så kändes det som att jag gjorde nåt jag inte fick göra... Men nu kommer jag nog att jobba hemifrån fram tills någon säger att det är säkert att börja pendla igen.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 28.03.20 20:37

sienna skrev:Min chef slutade igår så jag åkte in till kontoret igår. Det var jättekul att se de 8 andra människorna som också var där för att säga hej då till henne! Det kändes bra att träffa dem igen. Smile

Vi kanske inte alltid höll minst 1,5 meters avstånd från varandra, främst när vi gick förbi varandra, men när vi stod och pratade, när vi satt och åt den gemensamma lunchen och sen på avslutningsfikat så höll vi avstånd från varandra.

Till och från jobbet så körde Mälartåg bara med ett tågsätt (4 vagnar) istället för normala två tågsätt (8 vagnar) och jag var lite orolig för att det skulle bli trångt. :-D När vi kom in till Centralen på morgonen så var det ungefär lika många som klev av hela tågsättet som det normalt kliver ur en av vagnarna den tiden på morgonen. När jag åkte hem satt jag på övervåningen med ungefär 10 personer till. Pendlarna har antingen bytt till bil eller så jobbar de flesta hemifrån. Centralhallen var också helt öde, det var bara de vanliga (hemlösa) stammisarna som var där som de brukar. En underlig känsla och upplevelse.
Medan jag stod och väntade på tåget på morgonen så kändes det som att jag gjorde nåt jag inte fick göra... Men nu kommer jag nog att jobba hemifrån fram tills någon säger att det är säkert att börja pendla igen.

Tur att du är stark, dina gener kommer att bli grunden för framtida generationer!
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 28.03.20 23:28

Klaus Wowereit, Berlins förra väldigt älskade borgmästare, förlorade visst sin man pga coronaviruset ikväll. Sad
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 28.03.20 23:36

Hela Berlin är stängt, kyrkorna är öppna vissa tider för stilla bön, annars är det mesta helt stängt, även parker och lekplatser är avspärrade och det råder kontaktförbud. Man får gå ut på promenad och får handla mat och gå till apoteket, vissa jobb, till läkare eller till kyrkan. Det är knäpptyst ute.

Herrn och jag får nog beställa varor nu, vi är båda riskgrupper och vissa kan inte hålla sig till regler Vad? men mest är folk lugna och respektfulla.
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 29.03.20 12:26

Taxen skrev:

Tur att du är stark, dina gener kommer att bli grunden för framtida generationer!
Hörru du herr Tax, jag ska be att få upplysa om att jag har jobbat hemifrån i 2 veckor och inte satt min fot i Stockholm och knappt utanför bygränsen sen jag började jobba hemifrån. Förutom den lördagen jag åkte bil till kontoret och hämtade min kontorsstol därifrån. Jag hörsammar rekommendationen att jobba hemifrån och att inte vara ute bland folk och att inte ge sig ut i onödan. Jag velade in i det sista om jag skulle åka in eller inte och jag var nästan säker på att det skulle vara luftigt på tåget eftersom det redan dagarna innan jag började jobba hemifrån var väldigt glest med folk på tåget. Jag rörde mig minimalt bland folk medan jag var på jobbet, så det är knappast så att jag passade på att "springa på stan" medan jag ändå var där inne.
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av pangpang 01.04.20 5:23

Nu är det nästan för spännande. Kommer stockholmarna att kunna hålla sig ifrån att åka till sina sommarställen och kladda i påsk? Hela västkusten håller andan :ja(
pangpang
pangpang

Antal inlägg : 806
Join date : 11-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 03.04.20 14:20

Jaha, det här är alltså första dagen som jag är arbetsbefriad. Brydd Det känns som lördag.
Min arbetsgivares intäkter har störtdykt de senaste veckorna, så från 1 april har vi gått ner till 4-dagars arbetsvecka med lediga fredagar för att dra ner på kostnaderna utan att behöva avskeda folk. Vi har redan gjort oss av med några konsulter och dragit ner antalet timmar för de konsulter som vi behöver behålla. Det här med 4-dagarsvecka gäller t o m juni till en början

Just idag på förmiddagen var jag, tillsammans med kommunens pensionärer, och handlade åt mina föräldrar som mötte mig på parkeringen och fick sina kassar med mat utan att vi gick för nära varandra. Det var de som ville åka till mina affärer, det är väl ett sätt för dem att komma ut nu när de inte får ge sig ut och shoppa själva. Jag har varit på en långpromenad också, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska roa mig med. Brydd Kanske kolla lite serier på HBO.

Dagarna är verkligen märkliga nu. Den här veckan har jag i alla fall börjat med att jag går till jobbet. Jag tar en ca 10 minuters promenad innan jag sätter mig och jobbar. Jag försöker ta en halvtimmes promenad på lunchen, eftersom jag sitter hela förmiddagen. Sen tar jag oftast en promenad när jag har slutat jobba, om jag inte åker och handlar då. Sen är jag bara hemma. Jag ska väl damma av min cykel snart också, så att jag kan variera promenaderna med lite cykelturer.

Annars, då?
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av luden präst 03.04.20 19:20

pangpang skrev:Nu är det nästan för spännande. Kommer stockholmarna att kunna hålla sig ifrån att åka till sina sommarställen och kladda i påsk? Hela västkusten håller andan :ja(

Vi ska bara åka till Bjärehalvön och visa stjärten! :D
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 04.04.20 20:53

sienna skrev:Jaha, det här är alltså första dagen som jag är arbetsbefriad. Brydd Det känns som lördag.
Min arbetsgivares intäkter har störtdykt de senaste veckorna, så från 1 april har vi gått ner till 4-dagars arbetsvecka med lediga fredagar för att dra ner på kostnaderna utan att behöva avskeda folk. Vi har redan gjort oss av med några konsulter och dragit ner antalet timmar för de konsulter som vi behöver behålla. Det här med 4-dagarsvecka gäller t o m juni till en början

Just idag på förmiddagen var jag, tillsammans med kommunens pensionärer, och handlade åt mina föräldrar som mötte mig på parkeringen och fick sina kassar med mat utan att vi gick för nära varandra. Det var de som ville åka till mina affärer, det är väl ett sätt för dem att komma ut nu när de inte får ge sig ut och shoppa själva. Jag har varit på en långpromenad också, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska roa mig med. Brydd Kanske kolla lite serier på HBO.

Dagarna är verkligen märkliga nu. Den här veckan har jag i alla fall börjat med att jag går till jobbet. Jag tar en ca 10 minuters promenad innan jag sätter mig och jobbar. Jag försöker ta en halvtimmes promenad på lunchen, eftersom jag sitter hela förmiddagen. Sen tar jag oftast en promenad när jag har slutat jobba, om jag inte åker och handlar då. Sen är jag bara hemma. Jag ska väl damma av min cykel snart också, så att jag kan variera promenaderna med lite cykelturer.

Annars, då?

Hade inte riktigt koll men trodde att du var att jämställa med en offentliganställd, hoppas ändå att det går bra.

Vi har ett slags upprop via skype varje morgon, det är bra. Sjukt imponerad över att du tar promenad innan arbetsdagen, det händer inte här kan jag meddela.
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 05.04.20 8:09

Ser ut att bli jobb med slutarbete för mig i sommar. Hade trott på att få ett sommarjobb på ett visst ställe, men dom har tänkt om pga Corona. Det skadar kanske inte att bli klar så snabbt som möjligt med slutarbetet.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Pingvin 05.04.20 16:52

Det är ju en jäkla tur att Coronaviruset trots allt är rätt mesigt. Visst, det dör lite fler gamla och sjuka, och några få unga och sjuka, men inte mer än så. Ändå stänger typ hela samhället ned, folk slutar resa, hotell- krog- och restaurangbranschen går på knäna, massavskedningar, börserna störtdyker, företagen krisar och gud vet allt. Vad?

Tänk om det skulle komma ett virus med typ 10% dödlighet även för unga och friska individer, det skulle ju bli allmän panik. Ska man redan nu börja bunkra vapen, ammunition och konserver kanske? När apokalypsen kommer blir det den enda valutan. albino
Pingvin
Pingvin

Antal inlägg : 1570
Join date : 11-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av luden präst 05.04.20 18:40

Ja, den ekonomiska nedgången som kommer följa efter detta kan nog bli värre än epidemin.
luden präst
luden präst

Antal inlägg : 2496
Join date : 11-07-10
Ort : Bromma

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 06.04.20 5:50

Igår läste jag en artikel om konspirationsteorier som går ut på att 5G-nät sprider viruspartiklar, eller gör oss mer mottagliga för virus. Ett par forskare intervjuades och fick på fullaste allvar försöka förklara varför det inte kunde vara så. De måste ha gråtit sig till sömns efter det.
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Ladybird 06.04.20 5:53

För övrigt, nu när kungen har talat till nationen så har vi inget mer coronavirus. Eller hur? Eller hur? Lycklig
Ladybird
Ladybird

Antal inlägg : 1980
Join date : 11-07-09
Age : 38

https://www.youtube.com/watch?v=jqrKUBw6VP4

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 06.04.20 6:05

Ladybird skrev:Igår läste jag en artikel om konspirationsteorier som går ut på att 5G-nät sprider viruspartiklar, eller gör oss mer mottagliga för virus. Ett par forskare intervjuades och fick på fullaste allvar försöka förklara varför det inte kunde vara så. De måste ha gråtit sig till sömns efter det.
Ryska trollfabrikerna jobbar verkligen för högtryck nu. Man kombinerar tydligen konspirationsteorier nu också.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Crocky 06.04.20 8:10

Finland ska tydligen gå över till provtagning à la Sydkorea framöver. Verkar vettigt, restriktionerna verkar ju ha bitit bra nu också, nästan för bra enligt någon expert.
Crocky
Crocky
Admin

Antal inlägg : 1424
Join date : 11-07-08

https://substitut.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 07.04.20 18:52

Pingvinland har ju nu högsta andelen smittade i Sverige, är det något som kan kommenteras av vederbörande?
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Taxen 07.04.20 18:54

Pingvin skrev:Det är ju en jäkla tur att Coronaviruset trots allt är rätt mesigt. Visst, det dör lite fler gamla och sjuka, och några få unga och sjuka, men inte mer än så. Ändå stänger typ hela samhället ned, folk slutar resa, hotell- krog- och restaurangbranschen går på knäna, massavskedningar, börserna störtdyker, företagen krisar och gud vet allt. Vad?

Tänk om det skulle komma ett virus med typ 10% dödlighet även för unga och friska individer, det skulle ju bli allmän panik. Ska man redan nu börja bunkra vapen, ammunition och konserver kanske? När apokalypsen kommer blir det den enda valutan. albino

Kanske hittade svaret här Besvärad
Taxen
Taxen

Antal inlägg : 493
Join date : 11-07-12
Age : 89
Ort : Taxinge

http://www.alltomtv.se

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Korsfäst 10.04.20 0:58

Ladybird skrev:För övrigt, nu när kungen har talat till nationen så har vi inget mer coronavirus. Eller hur? Eller hur? Lycklig

Funkade det? Nyfiken


Annars är det bara att avsätta honom. :nejnej:
Korsfäst
Korsfäst

Antal inlägg : 661
Join date : 15-07-28
Ort : Berlin, Prenzlauer Berg (öst)

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av sienna 10.04.20 16:41

Korsfäst skrev:

Funkade det? Nyfiken


Annars är det bara att avsätta honom. :nejnej:
Off with his head?
sienna
sienna

Antal inlägg : 2854
Join date : 11-07-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 11.04.20 19:41

Jag får nog ingen semester i år (pga Corona-skiten) annars går det fint här.
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 11.04.20 19:44

Ladybird skrev:Igår läste jag en artikel om konspirationsteorier som går ut på att 5G-nät sprider viruspartiklar, eller gör oss mer mottagliga för virus. Ett par forskare intervjuades och fick på fullaste allvar försöka förklara varför det inte kunde vara så. De måste ha gråtit sig till sömns efter det.
Glöm INTE chemtrailsen som regeringen sprider ut varje natt! Du kan skrapa ihop det på bilrutan med hjälp av ett kreditkort. Sen tar du en magnet på det du skrapat ihop och på magneten fastnar det en massa järn! Det är sant, det är en kille på Facebook som säger detta. Crazy Crazy
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av ulliso 11.04.20 19:46

Pingvin skrev:Det är ju en jäkla tur att Coronaviruset trots allt är rätt mesigt. Visst, det dör lite fler gamla och sjuka, och några få unga och sjuka, men inte mer än så. Ändå stänger typ hela samhället ned, folk slutar resa, hotell- krog- och restaurangbranschen går på knäna, massavskedningar, börserna störtdyker, företagen krisar och gud vet allt. Vad?

Tänk om det skulle komma ett virus med typ 10% dödlighet även för unga och friska individer, det skulle ju bli allmän panik. Ska man redan nu börja bunkra vapen, ammunition och konserver kanske? När apokalypsen kommer blir det den enda valutan. albino
Volvo ska iallafall komma igång nästa vecka. Det hörde jag av min systerson som jobbar på Volvo i Olofström.
ulliso
ulliso

Antal inlägg : 1100
Join date : 11-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Coronatråden - Sida 2 Empty Sv: Coronatråden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet